Horgan J. “Anti-Communism and Media Surveillance in Ireland 1948-50" Irish
Communications Review, 8, (2000) pp. 30-34.

Anti-Communism and Media Surveillance in Ireland 1948-50

John Horgan

Ireland in the immediate post-war period offers, to the student of Cold War politics
and intrigues, some unusual insights into the nature of political surveillance in general
and to the surveillance of the press in particular, according to documents recently
released by the US State department and made available in the US National Archives
in Washington.! Politically, the situation was becoming more volatile. Fianna Fail,
which had been in power continuously since 1932 and had won its most recent
election in 1944, was coming under increasingly vocal criticism from two key groups
of erstwhile supporters: urban workers, who had been chafing under wages stand-still
orders for much of the war and who were disappointed that the end of the conflict had
not produced much in the way of material benefits; and republicans, many of whom
had been interned during the war, and some of whom felt in any case that a sense of
drive and purpose was missing from Fianna Fail's approach to the national question.

The two war elections of 1943 and 1944 - and particularly that of 1944 - had
been marked by an intensification of the Red scare tactics utilised by Fianna Fail
against the Labour Party in particular. This tendency was again emphasised, notably
by Sean McEntee, then Minister for Local Government, in the by-elections in
November 1947 which saw the emergence and vote-getting power of Sean
MacBride's new party, Clann na Poblachta. McEntee's speeches, in particular,
endeavoured to demonstrate that many of Sean MacBride's supporters and party
members had been public or covert affiliates of the Communist Party.

De Valera lost two out of three of the November by-elections and a general
election was called for early in 1948. Both McEntee and Sean Lemass beast the anti-
Communist drum in this election with great fervour: Lemass, for his part, warned that
Ireland was "on the list for attack in the campaign now being waged to destroy

Christian democracy in Europe".2 These charges prompted the Labour Party, in

I'Tam indebted to my DCU colleague, Professor Eunan O'Halpin, whose major study
of Irish security policy is to be published shortly by Cambridge University press, for
access to some of the documents cited in this article.

2 Horgan, John, Sean Lemass: The Enigmatic Patriot, (Dublin 1977), p. 131.



desperate self-defence, into equally colourful language: its leader William Norton, at
an election rally on 22 January 1948, referred to Communism as a "pernicious
doctrine . . . detestable to the Irish people, who prized religious liberty and freedom of
conscience".3

McEntee, in an exchange of correspondence with Peadar Cowan of Clann na
Poblachta, accused a number of people of loyalty to the Communist cause. Many of
them were for many years standard-bearers of the Irish Left, such as John de Courcy
Ireland, Sean Dunne, Roddy Connolly, James Larkin jr. and Con Lehane. Two of the
names on McEntee's shopping list, however, are of particular interest to students of
the history of Irish journalism: R.N. Tweedy and Sean Nolan. Possibly unknown to
him, members of the diplomatic staff in the United States Legation in the Phoenix
Park were casting their net even wider, and reporting to their superiors in Washington
the existence of what they plainly believed to be an organised conspiracy by
Communists and fellow-travellers to infiltrate the Irish media.

Vinton Chapin of the US Legation told Washington on 30 January 1948 that
this view was shared by senior Irish officials, and that the alleged conspiracy had put
down roots in some unlikely quarters. Reporting on a conversation with Freddie
Boland, secretary of the Department of External Affairs, he quoted Boland as having
said that a Communist, "Moscow-inspired" document which he had read indicated
that Communist policy should direct its interests to rural workers in Ireland and to a
"softening of the local press". Boland's comment was that both policies were now
evident to some degree and that, insofar as the press was concerned, "this did not
exclude the Irish Press".#

Three publications attracted the Legation's particular attention: the Irish
Democrat, the Review, and the Irish Press. They were an odd trinity. The Irish
Democrat was a Communist paper published in London by the Connolly Association,
the Review was a journal of opinion with links to the Irish Communist party which
will be discussed later, and the Irish Press was, of course, totally controlled by the
Taoiseach, Eamon de Valera.

The history of the Irish Press suggests that left-leaning tendencies in that
paper might have been expected. Its first editor, Frank Gallagher, in an early
memorandum to sub-editors, warned his staff to "be on your guard against the habits
of British and foreign news agencies to look at the world mainly through imperialist
eyes .... Propagandist attacks on Russia and other countries should not be served up as

news."> The Third Secretary of the US Legation, R.M. Beaudry, reporting to his

3 Irish Independent, 23 January 1948.
4 US National Archives, Department of State, 841D.0O0B/1-3048.
> National Library of Ireland, Gallagher papers, 18361 (3) undated.



Washington superiors on 3 February 1948, gave details of a conversation he had had
with a Fr. McLaughlin of Boyle, Co., Roscommon, who had entertained both de
Valera and Gerry Boland during the election campaign and "found them both unhappy
About the poor way in which the /rish Press had handled their speeches."¢

Fr McLaughlin was in no doubt as to the cause. "This results from an
infiltration of communistic elements on the staff of the paper. The Foreign News
Editor of the Press [Brian] O'Neill, was, he stated, born in New Jersey, wrote for the
Daily Worker in New York, was a foreign correspondent for 7ass, and formerly held a
Communistic party card."

Nor did Fr. McLaughlin's enthusiastic, if amateur espionage end there. The
drama critic of the Irish Press, Tony Mulloy (otherwise spelled Molloy), he told the
Americans, was said to be a communist and had visited the Soviet Legation in
Stockholm in the summer of 1947 "in the company of Miss O'Brien, a writer for the
Irish Independent." Miss O'Brien and Molloy later married: her apparent fall from
political grace - both she and "Mulloy" contributed articles to the Review - was in no
way mitigated by the fact that she was "a relative of Lord Inchiquin of Limerick." In a
later despatch to Washington, Molloy was described as a former editor of the Gaelic
section of the Irish Press, and "a communist sympathiser or fellow-traveler".” He was
also the pseudonymous author of the "Uncle Mac" column for children in the Irish
Press:® his politics might have alarmed the patriotic readers of that newspaper who
recommended his articles to their children. He later again aroused the suspicions of
the Americans when it emerged that he was to be the editor of a new Labour Party
paper, The Nation.

Fr. McLaughlin tied the ends of his conspiracy theory neatly together by
pointing out that the Balalaika, a Dublin restaurant owned by Michael FitzPatrick, a
Clann na Poblachta deputy for Dublin North West who was a "working communist",
advertised regularly in the pages of the Review. Mr. Beaudry, while noting that it was
impossible for him to press Fr. McLaughlin too closely on the accuracy of his
statements, considered them "interesting and possibly important."

O'Neill's links with left-wing movements and even the Communist Party were,
if not exactly a matter of public record, not buried too far under the surface either.
Contemporaries of his have indicated to the present author the belief, current in
Dublin journalistic milieux at the time, that "O'Neill" was not even his real surname,
which was thought to be Brennan. There was a widespread belief - possibly

erroneous - that he had served a term of imprisonment in Britain during the war for

¢ US National Archives, Department of State, 841D.00B/2-1048
7US National Archives, Department of State, 841D.00B/9-2349.
8 Information from Michael O'Riordan, June 1998.



suborning members of the armed forces there. In fact he had come to Ireland during
the 1930s, certainly one jump ahead of the British police force. He wrote a book,
"The War for the Land " which was published with a foreword by Peadar O'Donnell
in 1934.

According to another US despatch, "Mr de Valera employed him on the Irish
Press staff without consulting the editors and no one knows what recommendations
O'Neill brought with him to receive this preferment. As Foreign news editor O'Neill
systematically takes advantage of his position to slant news. He minimises anti-Soviet
statements and uses a series of journalistic devices to misrepresent the news items as
originally received. His ingenuity in the Mindzenty case,’ at least, was not sufficient
to disguise his sentiments and the treatment given the case by the Irish Press caused a
marked drop in its circulation. When this fact was brought to the attention of Mr de
Valera with the suggestion that O'Neill be transferred to a less strategic department,
Mr. de Valera merely disregarded the incident."!0 In fact de Valera was worried. He
called in the editor of the Irish Press, William Sweetman, and told him that the
Department of Justice had been expressing concern about his foreign news editor.
Sweetman was unapologetic, and asked de Valera bluntly whether he had any doubts
about him (i.e. Sweetman) as editor of the newspaper. When de Valera expressed
confidence in his editorship, Sweetman assured him that "O'Neill" was the best
foreign sub-editor the paper had, and that he read all "O'Neill's" material. Sweetman's
assurances were enough for de Valera.!! "O'Neill" ended his career with the Irish
Press, but came out of retirement after ten years to write a special report for the paper
on the funeral of Frank Ryan

There were other spies in the camp, as it happened. One of the most
interesting of them, it appears from the US National Archives files, was the editor of
the Standard, Peadar O'Curry. O'Curry was a peppery Ulsterman who ended his career
as a sub-editor on the Irish Times after the closure of the Standard, but in the late
1940s this weekly newspaper was, under his editorship, to the fore in harrying the
Labour Party and Clann na Poblachta, on the real or alleged communist sympathies of
some of their adherents. McEntee used its tirades against Labour to good effect at
election times, digging up anti-Larkin material from its pages in 1944 for use in the
1948 campaign. O'Curry, however, was not content with public criticism, but saw it
as his role to identify, for the Irish security services, the danger of communist

infiltration in the National Union of Journalists. Under his editorship the paper,

9 Cardinal Mindzenty was a Hungarian Catholic prelate who had been subjected to
house arrest by the Communist authorities: his case was taken up with enthusiasm by
many Catholic newspapers throughout Europe.

10 US National Archives, Department of State, 841D.00B/9-2349.

11 Personal information from a private source.



which had a circulation of about 80,000, published a series of alleged exposes
concerning people in the Labour Party whom it thought were crypto-Communists.
Some of the articles were so detailed that it was thought they had been written on the
basis of Special Branch files.!2

Close co-operation between Irish and US security services ensured that a copy
of a memorandum written by O'Curry for the Special Branch on 17 November 1948
found its way to the US Legation, which dutifully forwarded it to Washington. The
context is interesting: the NUJ had recently sent a deputation to the Minister for
Justice in order to foster closer relationships between journalists and the Gardai:
O'Curry saw it as his duty to warn the Special Branch of the possible dangers of
taking journalists into police confidence.

O'Curry's memorandum argued that it was not possible to assume that
journalists in Dublin were "themselves adherents of the principles of democracy."!3
He drew a sharp distinction in this regard between some of the Dublin membership
and the Derry members of the NUJ, who had originated a motion at the NUJ District
Council in Dublin which pledged the Union's total opposition to Communism and to
"all attempts at Communist infiltration of the Union". The motion was passed, but not
unanimously, and O'Curry drew the Special Branch's attention to other factors which
he undoubtedly considered more relevant.

"At the same meeting the appointment as delegate of the Union to the T.U.C.
was approved and the interpreter of Union policy and leadership chosen was a Mr.
McEnerney (sic) of the Irish Times, a recent import into journalism, who is a founder
of the so-called 'Connolly Association', who when working in the L.M.S. in Belfast
formed with Betty Sinclair and one McCullough the triumvirate running the
Communist Party in the Six Counties. The Dublin Branch contains quite a few active
Communists and has as its delegate to the Dublin Trades Council Mr. Hickey of the
Irish Independent, who is the Irish correspondent of the Communist Daily Worker of
London." Hickey, although he fulfilled that role, was in fact non-political: like many
Irish journalists of his era, he supplemented the meagre salary paid by Irish employers
by free-lance writing.!4

"What guarantee is there", O'Curry asked rhetorically, "that information,
perhaps not necessarily of a confidential and political character, given to journalists in
the course of co-operation with the Ministry of justice, such as is asked will not be

communicated by persons such as are indicated to organisations which have the

12 Milotte, Mike, Communism in Modern Ireland (Dublin, 1984), p. 198.
13 US National Archives, Department of State, 841D.0O0B/12-148
14 Information from Michael O'Riordan, June 1998.



declared object of destroying the democratic Government of the Irish Republic and
replacing it with a Godless totalitarianism?"

Michael Mclnerney had in fact been industrial organiser for the Communist
party of Northern Ireland in the early 1940s. After moving to Dublin, he and other
members of the Communist Party joined the Labour Party, establishing the Central
Branch of that party, which played a notable role within the party until many of its
members were expelled some years later.!> As his militant political attitudes
mellowed, he became a respected member of the journalistic profession in Dublin
and, although always sympathetic to left-wing causes, enjoyed the trust of a number
of Cabinet ministers. He ended his distinguished career as political correspondent for
the Irish Times.

"O'Neill" was the Dublin correspondent for the Irish Democrat, the second of
the three publications mentioned above. In the late 1940s it was particularly
vociferous in its opposition to the Marshall Plan, as an extension of "America's
colonisation of Europe programme". It was not available for purchase in Ireland, but
it urged its readers in England to "buy an extra copy of the Irish Democrat and post it
home."!® Of more concern to the US Legation was the Review, described by the
Legation as "a local paper of limited circulation".

"It appears", the US officials noted, "that it has been able to enter into an
agreement with the Irish Worker's Weekly" in order to obtain the latter's ration of
newsprint which would otherwise not be available to this publication. While the
editor's name is not disclosed, he solicits correspondence addressed to No. 11
Sandford (sic) Road, Dublin, which, it will be noted from the case history of J. Nolan,
that it is his present given address."

The "J. Nolan" named is of course Sean Nolan, whose role in the Communist
Party of Ireland and its various publications has been well documented by Milotte and
others. His main activity was running the Party's bookshop in Pearse Street in Dublin.
The Review, however, although it may have been edited clandestinely by Nolan, was,
according to Fr. McLaughlin, financed by R.N. Tweedy. Tweedy was one of the few
middle-class intellectuals who had been recruited to the Communist Party of Ireland
during the Popular Front period: with Sean Nolan, he had been involved in the
Central Branch of the Labour Party, and was one of those expelled at the time of the
purge. His business interests included peat technology, in which he had been involved
since the early years of the State: it was also an area in which he was involved in co-

operation with the Soviet Union, another developer of peat technology.

15 Milotte, pp. 195-196.
16 US National Archives, Department of State, 841D.0O0B/1-3048.



The US Legation was in no doubt about its provenance and the politics of the
Review. "It professes to portray an Irish way of life based on Catholic tenets which
may be rationalised to Communist ideology. Its influence may not be great at the
moment nor is it believed that the Communist elements are well organised or
substantially fortified by funds. However, there can be little doubt that adherents are
working under cover undaunted by the powerful elements which stand in their path,
particularly the power of the church, the discipline of the Army, and a police force
which scrutinizes all undercover operations."!”

The significance of all of this material is of course open to over-estimation,
but one aspect of the industrial context relating to the unionisation of journalists in
Ireland can be said to give it an added significance. The National Union of
Journalists, a British-based union, had gained a foothold in Ireland as early as 1926.1%
By the late 1940s, however, and despite industrial gains by the NUJ, nationalist
sentiment was beginning to chafe at the role of British-based unions. These
sentiments were endorsed, and may even have been covertly encouraged, by Sean
Lemass, whose ministerial brief included the trade unions, and who told the Irish
Council of the NUJ at its annual meeting in 1949 (when he was out of office and
managing director of the Irish Press) that it was particularly important that Irish
workers should be enrolled in Irish unions. The Guild of Irish Journalists was set up
as a rival to the NUJ in March 1949, was affiliated to the Irish Congress of Trade
Unions, and claimed to be "A National Trade Union, founded and controlled by
Irishmen, with a place in its ranks for each and every Irish journalist". It appealed to
all Irish journalists to work "for the implementation of a progressive Social policy,
based on Christian principles and having as its aim a fairer division of profits and a
voice in the management of And a share in the ownership of industry."!? In reality it
represented only a minority of Dublin journalists, notably those employed by the
Evening Mail. Office-holders in the Guild, however, included O'Curry and Liam
Skinner, a devotee and later biographer of Lemass. In addition, one of its vocal early
supporters was Billy McMullan, general president of the Irish Transport and General
Workers' Union in 1949-50, who was a close political associate of Lemass and was
appointed by him to the board of CIE. McMullen attended one of the Guild's early
meetings at its headquarters in North Frederick Street in Dublin, and assured them: If

anyone does anything against you we will not hesitate in dealing with them."20

17US National Archives, Department of State, 841D.00B/9-2349.

18 Bundock, Clement, The National Union of Journalists: A Jubilee History 1907-
1957 (Oxford 1957), p. 110.

19 An Glor (national organ of the Guild), Vol, 1, No. 1., February 1952, National

Library of Ireland.

20 Bulletin, Guild of Irish Journalists, April1949, Armagh Diocesan Archives 324.



The Guild remained in existence until the 1960s; its membership dwindled
until it could no longer afford to pay the annual affiliation fee to the Congress of
Trade Unions. It can perhaps also be remembered, in part, as one of the legacies of the
Cold War to Irish journalism - a Cold War which is evidenced in particular by the US
intelligence files. It is a matter for considerable regret that similar files for the Irish

security services for the same period remain unreleased and may even have been
destroyed.



