‘Facile ignorance’ and ‘wild wild women’: religion, journalism and social change in
Ireland 1961-1979

Mark O’Brien

. . . by the mid-1960s the newsman had become a new kind of expert, a critic of
society as he saw it, imbued with an intellectual and political ambition. Although to a
great extent this has gone almost unnoticed, the truth is that it involved a radical and
qualitative change whereby the newspaper became more like the magazine and the
journalist was transformed into a commentator.

Bishop Jeremiah Newman, 1977

It is no exaggeration to say that, over the course of the twentieth century, the Catholic Church
was the predominant institution in the Irish state. Taoisigh, governments, political parties, and
media organisations came and went, but the Catholic Church was eternal. Indeed, it pre-dated
the state and, in the immediate aftermath of independence and civil war, it became the
institution that politicians and the public looked to for guidance, continuity and normality. In
a state that was, in faith terms, overwhelming Catholic, the Church was omnipresent and
omniscient. It effectively ran the healthcare, education and social welfare sectors, and many
issues — among them divorce, contraception, and adoption — were legislated for through the
prism of Catholic teaching. Where, one may reasonably ask, did journalism sit amid this
relationship between Church and state? And how did this relationship alter over time? Not
neglecting the fact that the Church itself was active in the media world, this chapter presents
an overview of the changing dynamics of the relationship between the Church and journalism
between 1961 and 1979 and argues that in any analysis of this relationship, three phenomena
loom large — the advent of a national broadcaster obliged by law to be fair and impartial in its
coverage of news and current affairs, the Second Vatican Council, and the emergence of a
more strident form of female journalism.

Setting the tone

In one of the few self-critical reflections on journalism in early to mid-twentieth century
Ireland, journalist Michael O’Toole observed that up to the 1960s journalists were generally
‘a docile lot, anxious to please the proprietor, the advertiser, the prelate, the statesman’. The
era was, he argued, characterised by ‘an unhealthy willingness to accept the prepared
statement, the prepared speech, and the handout without demanding the opportunity of asking
any searching questions by way of follow-up’.? The fundamental defect of Irish journalism
during this time was, he concluded, ‘its failure to apply critical analysis to practically any
aspect of Irish life’.® In his analysis, O’Toole put forward several reasons for this journalistic
stagnation. These included what he described as ‘the general paralysis that afflicted Irish
society during those years’, the lack of commitment and resources on the part of newspaper
proprietors, the effects of wartime censorship, and the fact that the majority of Irish
journalists were poorly educated, poorly motivated and poorly paid.*

The ‘general paralysis’ mentioned by O’Toole was caused by the mostly unchallenged power
wielded by some political parties and the Catholic Church. In 1929 the Church had ensured

! Jeremiah Newman, The State of Ireland (Dublin, 1977), p. 99.
2 Michael O’Toole, ‘The Roman Catholic church and the media in Ireland’ in Tony Fahy and Mary Kelly (eds),
The Role of the Media in Irish Society (Dublin 1988), pp 11-14 at 12.
3 -
Ibid, p. 11
* Ibid.



the passing of the Censorship of Publications Act that sanitised literature and certain aspects
of journalism and in 1951 the Church paralysed the political establishment with its opposition
to the Mother and Child healthcare scheme.

This power was underlined by the ownership structure of the newspaper industry, the
proprietors of which, as O’Toole noted, did not overly resource their newspapers. During this
period most mainstream newspapers were effectively the organs or semi-organs of political
parties or interest groups. While Fianna Fail had the uncritical support of the Irish Press, Fine
Gael was supported by the business-oriented Irish Independent, and both these newspapers
were wholly uncritical of the Catholic Church. As one Irish Independent journalist put it:

You wrote ‘nice’ copy and nice copy meant the sub-editors did not have to entertain
qualms about letting it through. It was eminently suitable to the era when the Catholic
Church exerted an influence in Irish life that was awesome and it extended into what
went into the papers and what stayed out . . . Those who made it to the top had an
uncanny perception of what did not ruffle the feathers of the Hierarchy or bring
blushes to the faces of the ‘good nuns’ as we invariably seemed to describe them.®

Things were little better at the Irish Press, where, as one journalist recalled, any mention of
breast-feeding was bound to be edited beyond recognition:

An epidemic of gastro-enteritis was Killing babies by the hundred in Dublin. |
interviewed a woman doctor who told me that the death rate could be slashed, the
epidemic halted, perhaps, if only mothers would breast-feed their children. The
assistant editor of the newspaper changed the phrase ‘breast-feeding’ to ‘feeding the
children themselves’. When I protested, he said: ‘That other phrase is indelicate’.
When 1 said his alternative was confusing, and reminded him that lives were at stake,
he wealked away. ‘Feeding the children themselves’ it was. The blinds were as thick as
that.

It is important to note that the Church’s position was also buttressed by lay-owned weekly
newspapers such as the Irish Catholic and The Standard. In a review of these publications in
1945 one critic (Conor Cruise O’Brien) expressed the view that, since Ireland was an
important provider of missionaries, both publications were ‘weapons in a world battle’ rather
than reflections of Irish Catholic opinion. The Catholicism of the average Irishman was
neither as ‘demonstrative nor aggressive’ as that reflected in the two papers and the ‘long
tirades against Communism’ were, he asserted, ‘about as real as an outburst of anti-Semitism
on the Blasket Islands’.” Established in 1888 the Irish Catholic was ‘a conservative-national
organ, supporting the Irish Hierarchy in their corporate decisions on all religious and political
matters’.® The Standard, which first appeared in 1928, was equally devoted to the Church
line, and never missed an opportunity to warn its readers about the dangers of communism. In
one edition, the paper, described by one writer as ‘a rabidly right-wing and quite influential
lay Catholic paper’, condemned the library of the Irish Bakers’ Union because it contained

> Raymond Smith, Urbi et Orbi and All That (Dublin, 1995), pp 2-3.

® Alan Bestic, The Imporance of Being Irish (London, 1969), pp 3-4.

" Donat O’Donnell [Conor Cruise O’Brien], ‘The Catholic press: a study in theopolitics” in The Bell, 10 (1)
1945, pp 3040 at 31-32.

8 Ibid, p. 34. For more on the Irish Catholic see John Dunne, Headlines and Haloes (Dublin, 1988).



books written by Karl Marx and James Connolly. Was the cost of buying such books, it
enquired, ‘included in the price of bread?” ®

There were, however, occasional breeches of this ‘general paralysis’. In July 1949 the Irish
Times published a four-part series on venereal disease, then a much hidden aspect of Irish
society. The special correspondent that wrote the series noted the ‘astonished unbelief’ in
official quarters when he/she went looking for information. Many doctors felt that the series
would ‘offend religious susceptibilities and direct the thoughts of clean thinking persons
unnecessarily towards unpleasant matters’: the vast majority, however, felt that ‘a certain
amount of well-reasoned and tactful publicity would be good’.*® Two years later, that paper’s
editor, Robert Smyllie, played a central role in the Mother and Child controversy by
publishing the correspondence between the inter-party government and the Catholic hierarchy
that objected to the scheme on the grounds that, as one bishop put it, it was ‘based on the
Socialistic principle that children belonged to the State . . . and reminded one of the claims

put forward by Hitler and Stalin’.**

Television and Vatican 11

In many ways, the Mother and Child crisis represented the zenith of the Church’s power: by
1959, when Sean Lemass succeeded Eamon de Valera as Taoiseach, the country was at what
one author described as ‘the threshold of a delayed peaceful, social revolution’.*> With the
adoption of free trade came an economic boom, an increase in disposable income, an
expansion of the middle class, urbanisation, and the rise of a consumer society. Emigration
declined, more females joined the workforce and, in 1967, the censorship of publications
regime was liberalised and free second level education was introduced. Change was very
much in the air: the Second Vatican Council convened in Rome to examine Catholicism in
the modern age and the national broadcaster, Telefis Eireann, began broadcasting and both
were, in their own ways, central to altering the relationship between the Church and
journalism.

The personnel hired to staff the broadcaster’s news and current affairs sections were a mix of
older newspaper reporters and young university graduates. In a report to Dublin’s Archbishop
John Charles McQuaid, one source noted that of the sixteen producers hired by the new
broadcaster, only four were Catholic. The producers — who were variously described as ‘a
Liberal’; ‘a Left-wing trade unionist and writer’; ‘a divorced actress who has been associated
with numerous left-wing groups for many years’; ‘violently anti-clerical’; ‘an admirer of
Joyce, Yeats, etc.’; ‘anti-clerical and is against all forms of censorship’; ‘one of the leading
Liberals here’; ‘a divorced Jewess . . . associated with the production of indecent plays in
Dublin for some years’; ‘a former member of the IRA’ — appeared not to subscribe to the
Church’s authority on social issues.™

The development of television and the critical perspective that began to inform journalism
during the 1960s resulted in journalists repeatedly asserting their independence from
institutions that had once dictated the news agenda. Indeed, the acquiescent relationship that

® Mike Milotte, Communism in Modern Ireland: The Pursuit of the Workers’ Republic Since 1916 (Dublin,
1984), p. 117; Irish Times, 8 Apr. 1977.

% rish Times, 21 July 1949. The series ended on 25 July 1949.

L Irish Times, 1 May 1951. The bishop concerned was Michael Browne of Galway.

'2 David Thornley, ‘Ireland: the end of an era’ in Studies, 53 (209) 1964, pp 1-17, at 16.

3 Dublin Diocesan Archives [DDA]; XXV|1/a/3/54 (report on Telefis Eireann staff).



the press had with the Church was neatly summed up in a report presented to Archbishop
McQuaid in 1964

Many journalists believe that the Church enjoys a special protection from criticism in
the editorial and letter columns of newspapers other than the Irish Times. They
believe that the clergy enjoy an immunity from unfavourable reports even in instances
where the clergy figure as citizens rather than as priests, e.g. in breaking the law. It is
well known among journalists that certain newspapers have a policy of keeping off
issues in which the Church may be involved . . . Many journalists believe that the
intervention of ecclesiastical authority is responsible for the cautious policies of
editors or they believe that newspaper proprietors are so afraid of falling foul of the
hierarchy and clergy that they always play safe . . . Journalists believe that all too
often the Church abuses the press in attempting to control what should or should not
be reported or commented on.

The document also wryly observed that ‘a favourite occupation in every news-room is the

writing of imaginary headlines for religious news, headlines which, of course, could never be
. > 14

printed’.

Television, however, was a different animal and McQuaid was well aware of its potential.
Immediately after the establishment of the national television service he sought to appoint
one Canon Cathal McCarthy to liaise between himself and the broadcaster. Such overtures
were not reciprocated by the station’s first director general, Ed Roth. A letter from one Fr
Fehily that indicated that Roth was unaware of McCarthy’s supposed role prompted an angry
retort from McQuaid: ‘Mr. R. was given 1% hours of my time during which | asked Fr McC
to call over. Mr R. was at once to phone Fr McC to see him. From that good day he has never
given any sign of life. If Mr R. thinks we can take that treatment, he is mistaken’.*> There
followed a letter from McQuaid to the chairman of the RTE Authority, Eamon Andrews
informing him that he had appointed McCarthy as his ‘personal liaison priest in Dublin, the
City and Diocese in which is situated the Television centre [to] facilitate the necessary
consultations between the Television authority and the Archbishop of Dublin’.*® The polite
response from Andrews noted that he hoped there would ‘be many and fruitful contact

between him [McQuaid] and the Television Authority’."’

In reality, Andrews and the station’s new director general, Kevin McCourt, were working
feverously to prevent McQuaid from having any involvement in the station: McCourt later
recounted how he and Andrews ‘spent many hours . . . analysing, planning against giving the
Hierarchy collectively or singly, any voice in control of programme-making’.*® McQuaid
sensed such plans: writing to McCarthy in September 1962 he observed that ‘we ought to
move at once, for the position in TE is hardening every month that passes and a permanent
shape is appearing in which we do not properly take our place . . . Our policy, in my view, is
dilatory, timorous, and piecemeal’.’® Ultimately, Andrews and McCourt succeeded in
appointing a Dominican priest, Fr Romuald Dodd, to the position of religious advisor while
McQuaid was in Rome attending the second session of the Second Vatican Council. As a

Y DDA; XXVI/e/78 (Public Image Committee), ‘The Journalist and the Church’.

> DDA; XXVI/a/3/9, memo dated 2 May 1961.

'° DDA; XXVI/a/3/9, letter dated 11 Oct. 1961.

" DDA; XXVI/a/3/9, letter dated 17 Oct. 1961.

18 Cited in John Bowman, Window and Mirror: RTE Television: 19612011 (Dublin, 2011), p. 67.
9 DDA; XXVI1/a/3/9, letter dated 16 Sept. 1962.



Dominican, Dodd was outside McQuaid’s sphere of influence. McQuaid’s reaction to this
move was telling: in a letter to McCourt he declared himself ‘the sole authority competent in
matters of Faith and morals in the Diocese in which your station is situated’.?’

McQuaid’s asserted authority was refuted by the station the following month when the liberal
theologian, Fr Gregory Baum, was interviewed on its Newsview programme in relation to the
Second Vatican Council. This prompted a next-day missive from McQuaid’s secretary, Rev.
James McMahon requesting McCourt ‘to state by whose authority Rev. Gregory Baum, OSA,
who appeared on a Telefis Eireann programme, was invited to speak and did speak in this
diocese on matters of Faith and Morals’.?" In a riposte, McCourt declared that while the
station was responsible for using Baum’s services, it assumed ‘that if he required
ecclesiastical clearance to participate in a programme of the kind involved, this would be a
matter between him and the ecclesiastical authorities’.?

McQuaid also struggled with the new sense of independence demonstrated by print
journalists, particularly those who had been appointed as religious correspondents without
any formal training in theology. Among the journalists who covered the Second Vatican
Council were Des Fisher of the London based Catholic Herald, Sedn Cryan of the Irish
Press, Liam Shine of the Irish Independent and Sean MacRéamoinn and Kevin O’Kelly of
RTE. The Church’s reticence in dealing with journalists was evident from the beginning:
journalists were excluded from the debates and the scarce press releases did not associate
individual bishops with the various points being made. As Louis McRedmond of the Irish
Independent remembered, at the first session in autumn 1962 ‘journalists were refused all
opportunity to compile the best evidence. They were deliberately thrown back on second-rate
and third-rate sources [including] the known views of certain Fathers, interviews with
bishops trammelled by their oath of secrecy, and even Roman gossip’.23 McRedmond
believed that ‘using all the unsatisfactory evidence they could get [journalists] managed to
piece together a narrative, which, for all its shortcomings, gave a reasonable, thorough and
basically true account of what happened’. Archbishop McQuaid disagreed.?* In a note written
in 1964 he recorded his opinion that ‘the reporting on the Council has been very bad —
deplorable’.”® The following year he fulminated at the ‘facile ignorance’ of journalists who
were reporting the Council as a battle between progressive and conservative forces.?

Much of this critical attitude, it seemed to those advising McQuaid, stemmed from the advent
of television. In a report presented to McQuaid in June 1964, his ‘Public Image committee’
noted that television had transformed the media landscape by giving ‘a new and powerful
platform to many people who never had it in the Press’ and had ‘accustomed people to take it
for granted that men who hold positions of authority and responsibility owe it to the public to
explain their actions’. Referring to the press, it observed that ‘prior to the Council most Irish
lay people took it for granted that there was an official line on most, if not all problems, and
that Bishops more or less all held the same views without having to arrive at them by

2 DDA; XX VI/a/3/9, letter dated 7 Nov. 1963.

2 DDA; XXVI/a/3/71 & 72, letter dated 12 Dec. 1963. McQuaid’s original dictation referred to Baum as ‘the
stranger priest’.

2 DDA; XXVI/a/3/70, letter dated 17 Dec. 1963.

2% |_ouis McRedmond, ‘Dialogue in the church: the journalist’ in The Furrow, 15 (1) 1964, pp 3-13 at 6.

# ouis McRedmond, The Council Reconsidered (Dublin, 1966), pp 162—63.

% DDA; XXVI/e/78 (Public Image Committee), notes dated 24 Jan. 1964.

% DDA; XXVI/a/6, (Radharc), letter to Fr Joe Dunn, dated 4 Nov. 1965.



discussion. The Vatican Council, as reported by the press, presented a very different picture .
.. From that reporting the Irish hierarchy appears conservative’.”’

The final session of the Council in 1965 was reported on by Louis McRedmond of the Irish
Independent and John Horgan of the Irish Times. Their reportage, no longer influenced only
by the Irish hierarchy but more so by their international sources and media colleagues, grated
with McQuaid. When, on the eve of that session, Pope Paul VI issued a strident encyclical,
Mysterium Fiedi, McQuaid praised it as ‘a firm statement of the unchanged and unchanging
doctrine of the Church’. But he was again unhappy with its reportage: he described
McRedmond’s report in the Irish Independent as ‘tolerable’ while Horgan’s report in the
Irish Times was dismissed as ‘lamentable in its ignorance and immaturity’. While
McRedmond had noted that the encyclical might have been aimed against ‘new ideas that
might have found champions on what could be called the extreme left-wing of the liberal
fathers’, Horgan had observed that ‘the more patently progressive bishops and council
experts . . . are anxiously concerned to preserve and enlarge the area of free discussion and
questioning which has been such a major feature of the movement for reform’.?® Horgan had,
McQuaid dismissively concluded, ‘met the lightweights’, a reference to the journalist having
met theologians enthusiastic about the reformist nature of the council.?® The Dublin Diocesan
press office kept an eye on how the religious correspondents were reporting developments in
Rome: writing to McQuaid’s secretary, the diocesan press officer, Ossie Dowling observed
that ‘Horgan is leading the way’ and that ‘McRedmond may be trying to out-Horgan
Horgan’. In a letter to McQuaid himself, Dowling observed that McRedmond ‘is aware of the
line Horgan is taking and may colour his own dispatches accordingly, lest he be classified as

299

. 30
a “conservative’”’.

When he arrived back in Dublin McRedmond received what he called ‘a shattering jolt’:
while ‘the strenuous efforts of Irish newspapers, radio and television had borne fruit in
widespread interest” in the Council’s deliberations, within certain sections of Irish society
‘preconceived notions had hardened in such a way that the news from the Vatican had been
twisted to sustain a bias instead of being allowed to mould ideas afresh’.% Similarly, John
Horgan considered it ‘astonishing, and frustrating, to discover that all the theological,
historical and liturgical richness to which we had been exposed in Rome, and which had left
an indelible mark on all those who experienced it, had only touched the fringes of Irish
Catholicism’.** At its most public, such orthodoxy was represented by Archbishop
McQuaid’s remark on his return to Dublin that while the faithful may ‘have been disturbed at
times by reports about the Council [and] worried by much talk of changes to come’ he could
tell them that ‘no change would worry the tranquillity of [their] Christian lives’.*

‘wild wild women’

The tranquillity of many lives was, however, disturbed by the publication in July 1968 of the
encyclical Humanae Vitae, which re-confirmed the Church’s traditional teaching on artificial
contraception. The disappointment of many people, which caused the Irish Press’ religious

2" DDA; XXVI/e/78 (Public Image Committee), final report dated 5 June 1964.

% |rish Independent, 13 Sept. 1965 and Irish Times, 13 Sept. 1965.

» DDA; AB8/B/XXVI/c/27, letter from McQuaid to Ossie Dowling, 15 Sept. 1965.

% DDA; AB8/B/XXVI/c/27, letter from Dowling to Fr MacMahon , 20 Sept. 1965; letter from Dowling to
McQuaid, 20 Sept. 1965.

1 McRedmond, The Council Reconsidered, pp 7 & 180.

%2 John Horgan, ‘Remembering how we once were’ in Doctrine and Life, 53 (4) 2003, 241-46 at 241.

% Irish Times, 10 Dec. 1965.



corresg)ondent, T.P. O’Mahony to predict the encyclical’s ‘widespread rejection by clergy and
laity’,** was amplified in subsequent years by the new female journalism that had emerged
just two months before the encyclical’s release. Amid the re-invention of the Irish Times
during the 1960s, the paper’s news editor, Donal Foley had proposed a dedicated page for
women’s issues to Mary Maher who was initially ‘vehemently opposed’ to the idea since in
her experience ‘women’s pages were designed by male editors with the advertising
department, for housewives whom they imagined had only one interest: to buy things to bring
home’.*® But when Foley suggested a ‘woman’s page with serious articles, scathing social
attacks and biting satire’, Maher agreed and in May 1968 ‘Women First” was born. The page
is important because it was not restricted by the ‘feminine angle’ that had hobbled previous
female journalism and, much to the horror of some of the faithful, openly discussed issues
that had, up to then, been taboo and invisible to the media. Under Maher’s guidance, the page
cast a cold and discerning eye on the patriarchal nature of Irish society and how this impacted
on the day-to-day lives of women. In its early days it advocated better training facilities for
student nurses, and examined such issues as divorce and women’s rights under early Irish
(Brehon) law, contraception, martial celibacy, equal pay and how Dublin’s housing crisis was
affecting the health of mothers and children, though it regularly alternated such articles with
the more traditional shopping, cooking and fashion columns.®® Maher edited the page for
eighteen months before handing the reigns to Maeve Binchy. Binchy was under no illusions
of the battle facing women in seeking equal rights: in one article she noted that ‘women
demanding better conditions for women are too often and too widely dismissed as frustrated

Lesbians sublimating everything nice and normal into a grotesque carnpaign’.37

The page was a first for Irish journalism and the other national dailies scrambled to follow
suit. At the Irish Press, Tim Pat Coogan appointed Mary Kenny as its women’s editor in
1969. Her arrival caused quite at a stir at the Press Group. Recalling her appointment, Coogan
noted that she ‘arrived in Burgh Quay like a comet exuding in its wake a shower of flaming
particles from burning bras [and] surrounded herself with a coterie of talented young women,
like Anne Harris, Nell McCafferty, Rosita Sweetman, June Levine, and Maire de Burca’.*®
Another frequent contributor was Nuala Fennell, who later established the first refuge for
women in Dublin and was elected to the Dail in 1981 for Fine Gael. Kenny’s ‘Women’s
Press’ page published articles such as a three-piece series of testimonies written by deserted
wives, a feature based on an interview with two female prostitutes, and a provocative (for the
time) quiz so that its readers could establish whether they were an ‘Emancipated Woman or
Sheltered Lady’.*® The Press Group chairman, Vivion de Valera, did not think much of this
new departure in women’s journalism: he referred to Kenny and her contributors as ‘the wild
wild women’.*°

At the Irish Independent, things were not quite as radical. Its dynamic female journalist,
Mary McCutchan, wrote a series on the experiences of female gardai, troubled children, the
experiences of blind people, emigrants in Britain, and orphans, before becoming the paper’s
women’s editor and establishing the ‘Independent Woman’ page (helped by Mary Anderson,

* Irish Press, 30 July 1968.

% Elgy Gillespie (ed.), Changing the Times (Dublin, 2003), p. 11.

% |rish Times, 11 June 1968; 13 June 1969; 14 Mar. 1968; 1 Aug. 1968; 12 Sept. 1968; 9 June 1970 and 18 &
19 Sept. 1969.

3" Irish Times, 13 Nov. 1969.

% Tim Pat Coogan, A Memoir (London, 2008), p. 145.

% Irish Times, 30 Sept. and 1 & 2 Oct. 1969 and 6 July 1970.

%0 Coogan, A Memoir, pp 148-49.



Nuala Fennell, and Janet Martin) in 1970.** But given that the Irish Independent was the
newspaper of conservative middle-Ireland its woman’s page was somewhat tamer than its
counterparts. Its first outing featured a ‘peace plan for the sex war’, a piece on the experience
of Spanish au pairs in Dublin, and an article on ‘the lethal side of electric blankets’.*> And
when it did tackle contentious issues, readers usually protested. In an October 1970 article
entitled ‘The facts about women’s wrongs’, staff writer (and later women’s editor) Janet
Martin criticised ‘the Government’s downright refusal to look at the question of
contraception [and] this country’s insular approach to abortion, unwanted babies and
unmarried motherhood’.*® This prompted a ‘regular reader’ to ask whether Martin was
advocating that Ireland ‘follow England’s example [and] allow the sale of contraceptives and
legalise abortion, despite the fact we would be breaking God’s law by doing so?’* A
subsequent report that Senator Mary Robinson planned to introduce a private member’s bill
to legalise contraception also prompted a backlash.* One reader advised the page to ‘stop
trying to putrefy the women of this country, lest God takes a direct hand against you’ while
another claimed that ‘the Catholic Irishwoman is appalled by such publicity to subjects which
are against our Church’s teaching’.*® Sometime later another reader accused the page of
‘brainwashing married women to have careers outside the home and pressing for a change in
the law relating to contraceptives’. This, the reader concluded, was ‘all part of a plan to
prepare the ground for “permissive” legislation, directly contrary to the teaching of the
Catholic Church’.*’

As the 1970 began, topics that had once been considered taboo featured increasingly in
women’s journalism, helped in no small part by the emergence of the global women’s rights
movement and the part played by journalists in spreading its tenets in Ireland.*® In September
1970 Mary Kenny and her Irish Times counterpart, Maeve Binchy, addressed clerical
students at the national seminary in Maynooth and were not shy in stating their views. While
Binchy told them that the day was gone when women were ‘going to take advice from
celibate priests’, Kenny condemned the legislation ‘which makes you a criminal if you want
to plan your family’.*® In November 1970 Kenny’s ‘Women’s Press’ published a full page on
‘The case for and against contraception’ while the following month Binchy’s ‘Women First’
published a column on the topic written by an anonymous priest who pointedly asked when
would the Church recognise ‘that there are circumstances, in case of birth control, as in all
other spheres of morality, which can lessen, and at times even remove, the guilt of those who
break the law?’ It also asked its readers to take part in a postal poll on whether the ban should
be repealed.®® The following week it revealed that 424 readers had voted ‘yes’ while only two
readers had voted ‘no’.>* Over at the Sunday Independent, June Levine occasionally wrote on
the nascent women’s movement and in one such article contended that patriarchal

* Irish Independent, 19 & 20 Feb. 1969; 16-22 Apr. 1969; 28-30 May 1969; 8-16 Oct. 1969; 22—-24 Dec. 1969.
*2 |rish Independent, 1 Sept. 1970.

** Irish Independent, 15 Oct. 1970.

* Irish Independent, 24 Oct. 1970.

** Irish Independent, 27 Oct. 1970.

*® |rish Independent, 4 Nov. 1970.

*" Irish Press, 4 May 1971.

*® For a contemporary account of the development of the women’s movement in Ireland see Pat Brennan,
“Women in Revolt” in Magill, Apr. 1979, pp 34-46.

“* Irish Press, 26 Sept. 1970.

*%rish Press, 3 Nov. 1970; Irish Times, 15 Dec. 1970.

*! Irish Times, 22 Dec. 1970.



governments emerged ‘because women have not come forward to take their share of the
political burden’.*?

The unsuccessful attempts in 1971 by Senators Mary Robinson, John Horgan and Trevor
West to introduce a private members bill in Seanad Eireann to lift the ban on contraception
prompted much comment that sought to link the issue with wider issues such as divorce and
abortion.>® In a sermon in Ballina Cathedral (Robinson’s home town), the bishop of Killala,
Dr Thomas McDonnell warned of the dangers of a ‘post-Christian world [in which] as in
England, you have contraceptives made freely available, divorce permitted, and finally
abortion allowed by law’. The legalisation of contraception would, he concluded, result in ‘an
increase in extra-marital sex . . . the devaluing of marriage and the family and the spread of
venereal disease’.>® The debate prompted Mary Kenny to declare that the legalisation of
contraception would not ‘instantly pave the way for divorce, abortion, euthanasia, mass
prostitution of 11-year-old children and epidemic VD’ and to observe that people were
‘running around the place in a state of fevered hysteria as though the whole thing was a
mandate for the statutory introduction of the Permissive society’. She also called on readers
to recognise the reality of marriage breakdown: divorce Irish-style, she concluded, amounted
to ‘desertion . . . no alimony, no legal custody of the children, no protection whatever’.”®
When, in March 1971, Archbishop McQuaid issued a pastoral letter that described the
possible legalisation of contraception as ‘a curse upon the country’ many female activists
walked out of the masses at which it was read and held a protest outside the archbishop’s
palace in Drumcondra.®® Mary Kenny later led a protest group that entered the grounds of
Leinster House and sang ‘We shall not conceive’ to the tune of ‘We shall not be moved’.”’

Reaction and retrenchment

Kenny’s journalism and her actions irked many people, not least some of her colleagues in
the Irish Women’s Liberation Movement who expressed concerns about her headline
grabbing antics.”® The Catholic hierarchy also upped the ante: in May 1971, the bishop of
Clonfert, Thomas Ryan declared that ‘probably never before, certainly not since the penal
days, was the Catholic heritage of our country subjected to so many insidious onslaughts on
the pretext of conscience, civil rights, and women’s liberation’.>® Politicians also reacted: in
the Dail, Fianna Fail’s David Andrews declared that they ‘did not need an organisation led by
her [Kenny] to tell us about our obligations to deserted wives, to the unmarried mother, or to
the position of the illegitimate child in our society’. Politicians on all sides had, he concluded,
‘spoken forcefully in favour of this deprived section of our community’.%° This exchange
prompted a somewhat heated interview by Kenny of Andrews in which he observed that
while he sympathised with some of the aims of the women’s movement, Fianna Fail wanted
‘a proper social security structure brought about in an evolutionary fashion rather than in a
revolutionary fashion’. By ‘stunting on the Late Late Show’ and engaging in campaigning
journalism, Kenny had, he concluded, ‘abused [her] position in this country as woman editor
of one of our national newspapers and as a member of Women’s Lib’. In response, Kenny

*2 Sunday Independent, 7 Feb. 1971.

> Irish Times, 16 Mar. 1971.

> Irish Times, 29 Mar. 1971.

> Irish Press, 22 Mar. 1971.

% Irish Press, 29 Mar. 1971.

> Irish Press, 1 Apr. 1971.

% See Anne Stopper, Mondays at Gaj’s: The Story of the Irish Women’s Liberation Movement (Dublin, 2006).
% Irish Times, 24 May 1971.

% Dail Debates, vol. 254, col. 85-86, 25 May 1971.



10

described Andrews as ‘a classical example of the threatened male’.®* Fine Gael politicians
also viewed Kenny with suspicion: in his speech to Fine Gael’s 1971 ard fheis, party leader
Liam Cosgrave took a dig at Kenny by noting that while ‘he could get publicity for his
deputies, should he send them out in hot pants’ he would not do so. That ard theis also heard
one delegate call on the party to resist the ‘sex-tyranny’ represented by Kenny and her
colleagues.®?

Despite such reactions, the women’s pages maintained their promotion of female activism,
with varying degrees of success. The abrupt departure of Mary Kenny from the Irish Press to
the London Evening Standard in 1971 saw its ‘Women’s Press’ page lose its edge. Tired of
‘Vivion [de Valera] harping on about her’, Tim Pat Coogan appointed a man, Liam Nolan, in
her stead. Nolan, a broadcaster with RTE, was, according to Coogan, ‘alert to what was
happening in society, but compared with Mary he could justly be termed a conservative [and]
his sojourn put an end to Vivion’s fixation with the women’s patge’.63 But the Irish Times’
‘Women First” page continued to push boundaries. In the run-up to the 1973 general election
it made a concerted effort to put equality on the political agenda. It published an open letter to
politicians calling for the introduction of legislation on child maintenance payments, listed a
fantasy all-female cabinet that included Senator Mary Robinson as Taoiseach and profiled all
sixteen female electoral candidates.® It also published a questionnaire on social issues and
women’s rights that it had distributed to all political parties and subsequently devoted two
days of its space to publishing the responses it had received, outlining the various parties’
views on equal pay, discrimination in the workplace, the legalisation of contraception and
divorce and the right of women to sit on juries.®

Reviewing the impact of the women’s pages in September 1974, Olivia O’Leary observed
that ‘some of the most influential, far-seeing and truthful examples of journalism at its best
appeared under women’s page headings’ and that such journalism represented ‘a brave and
unapologetic onslaught on social shibboleths of all kinds’. But, O’Leary concluded, such
journalism should never have had to be grouped under women’s pages because female
readers ‘had a right to see their particular problem or interest included in the general
assessment or presentation of any question of human rights, politics, sport, labour relations,
social change, foreign affairs, finance or social satire”.% O’Leary’s comments were prescient:
at the Irish Times the “Women First’ page ceased publication the following month. In a
farewell note, its editor, Christina Murphy, observed that women’s affairs had become ‘such
a focus of public and political attention’ that they could move from ‘the cosy confines of the

women’s page and onto the front page of the newspapers where it belongs’.67

Regardless of what pages the issue appeared on, contraception remained highly contentious.
When, in 1978, the Minister for Health, Charles Haughey proposed a bill to allow
pharmacists to sell contraceptives to married couples who had a doctor’s prescription, Fine
Gael’s Oliver J. Flanagan expressed ‘great fears in regard to the continuance into the 1980s of
parliamentary democracy as we know it’ and criticised journalists for undermining moral
values by pushing for social change. As Flanagan saw it:

® |rish Press, 31 May 1971.

%2 |rish Times, 18 May, 1971.

% Coogan, A Memoir, pp 148-49.

® Irish Times, 29 Jan. 1973; 14 Feb. 1973; 26 Feb. 1973.
% Irish Times, 7, 27 & 28 Feb. 1973.

% Irish Times, 30 Sept. 1974.

®7 Irish Times, 26 Oct. 1974.



11

There has not been any widespread demand for legislation of this kind but it has been
the subject of agitation by certain liberal-minded people, certain liberal-minded
journalists in the Press, on radio and television, all anxious to help to establish a
completely materialistic State without any regard for the need to maintain some
reasonable degree of moral standards. When wildcat, crazy, daft journalists put their
pens to paper it is to advocate a society in which marriage would be pushed into the
background, in which abortion is not to be decried, in which countries are described
where economic progress and abortion are portrayed side by side. These liberal-
minded journalists think it is part of their modern obligation to pen articles which are
evilly designed, an attack on family life and on the family as we have known it.

The legalisation of contraception for married couples — or as Flanagan saw it, ‘an attack on
marriage as well as on human life and its creation’ — was the prelude to bitter divisions within
journalistic circles on the issue of abortion. In September 1983, following a divisive
referendum campaign, the electorate voted two to one in favour of inserting a pro-life clause
in the constitution — heralding, as one female journalist described it, ‘a lousy decade for
Irishwomen’. What she described as ‘the gulf between the lip service — paid by priest,
politician, and lay fundamentalist to their own notion of womanhood — and the reality of
women’s lives’ became more and more apparent as the years unfolded.®® Despite some in-
house criticism of how journalists had covered the referendum — Irish Press journalist Tim
O’Sullivan contended that ‘the anti-amendment views of many Dublin-based reporters
strongly coloured their presentation of the pro-amendment case’ — journalists continued to
devote considerable attention to the position of women in society, particularly in relation to
the sensitive topic of crisis pregnancy, a topic that was never far from controversy in the
1980s and 1990s.”

Conclusion

From today’s perspective, the manner in which religion and social issues were reported up to
the late 1960s is testament to the fact that the past is a foreign country — a country that we
sometimes look back on in bemusement. But it is beyond doubt that the role of religion in
society and the impact of Church teaching on people’s lives came under increased scrutiny
from the 1960s onwards due to the advent of television, the coverage of Vatican Il, and the
rise of the new female journalism. The subsequent decades brought increased scrutiny on the
role of the Catholic Church in Irish society — the outcomes of which need not be elucidated
upon here — and have resulted in a radically altered relationship between church, state,
citizens, and the media.”* The dismay felt at the unchanging stance of the Church in relation
to sexuality, plus the scandals that followed in later decades, have also led to changes in
religious practices: in a survey conducted in 1973, 91% of those surveyed attended mass once
a week; by 2012 that figure had fallen to 33%."% The past, indeed, is a foreign country.

% Dail Debates, vol. 313, cols. 1258-1259, 5 Apr. 1979.

% Nell McCafferty, Goodnight Sisters (Dublin, 1987), p. 1.

™ Tim O’Sullivan, Fair and Accurate? The Amendment and the Press, (Dublin, 1984), p. 7. In particular,
O’Sullivan mentions Pat Brennan’s ‘Backlash and Blackmail’ article in Magill, July 1982, pp 14-24 as helping
to frame media coverage of the referendum.

™ See Colum Kenny, Significant television: journalism, sex abuse and the Catholic Church’ in Irish
Communications Review, 11 (2009), pp 63-76.

"2 Research and Development Commission, Survey of Religious Practice, Attitudes and Beliefs in the Republic
of Ireland 1973-74 (Dublin, 1975); Irish Times, 5 June 2012.



