
Chapter 5 

 

Censorship, Not ‘Self-Censorship’ 

 

Colum Kenny 

 

 

The debate about Section 31 has never been purely theoretical. There are murderous 

people who mouth democratic and libertarian sentiments while plotting to do whatever 

may be necessary to get their own way. They have hatred in their hearts and blood on 

their hands, and they are prepared to manipulate the media in order to achieve their 

objectives. It is the responsibility of self-respecting journalists to disclose that reality to 

the public, as much as it is also their responsibility to interrogate the powerful organs of 

state.  

 

Journalists ought to be activists for the truth, regardless of their own opinions about the 

political options facing society. However, not everyone who has a view on Section 31 is 

able to see far beyond the prism of their particular prejudice or political inclination. 

Journalists who let personal agendas distort or supersede their responsibility to tell the 

truth are betraying their profession. There is a difference between opposing Section 31 

because its existence might hinder the advancement of a particular party or cause, and 

opposing Section 31 because it inhibits an understanding of the truth. 

 

In my opinion, any journalist worth her or his salt will support the freedom to choose 

whom to interview or to quote when reporting known facts. I will say more later about 

‘truth’, ‘professionalism’ and ‘facts’ as concepts. But, first, I wish to consider how, in 

practice, Section 31 impinged for years on the freedom of choice of journalists working 

in Irish broadcasting. 

 

The chilling effect of Section 31  

When I joined RTÉ in 1977 there was no choice in respect of recording or transmitting 

certain kinds of interview. Under Section 31, journalists and producers at the station were 



forbidden to interview members of Sinn Féin or of certain other organisations, even if it 

was believed that the inclusion of such interviews in a report was necessary to tell the full 

story, and even if what the members of those organisations had to say did not constitute 

an incitement to violence. During the following years, as I worked as a reporter / 

presenter on various radio and television programmes, there were times when the ban on 

such interviews seemed particularly ludicrous.  

 

For example, I recall one particular occasion in east Belfast, when I sat in a working 

men’s club with a group of tough dockers who were Protestants. I had gone to interview 

them about the operation of the Prevention of Terrorism Act, under which Irish people 

travelling between Britain and Ireland were liable to be detained without charge and 

questioned at length. These particular dockers had fallen foul of the legislation, having 

been detained at a port in England, and were recounting their experiences to me.  

 

But when is there smoke without fire? Were these men perhaps involved in activities 

other than the loading and unloading of ships? Having heard their stories of arrest and 

alleged intimidation, I explained patiently to them the significance of those provisions of 

the law in the Republic of Ireland, known as ‘Section 31’, and asked each of them if he 

were a member of one of the proscribed organisations. As I included not only loyalist 

groups but also the IRA and Sinn Féin in my list, at least I got them to laugh. They 

denied being members or spokespersons of any of the listed bodies. Never! So that was 

alright then? No, of course it was not. They might have been lying. But I was covering 

my back to an extent as I intended to include some of the interviews in the programme 

that I was making. RTÉ might still unwittingly break the law when it transmitted my 

interviews if it turned out that any of the people included was in fact associated with one 

of the organisations against which the current Section 31 Statutory Order was aimed. I 

had no way of being certain that someone whom I interviewed had not previously been 

convicted of certain charges, or been otherwise openly associated in the past with 

particular organisations. Such a fact might have been reported in some Belfast 

newspaper, at some time, or be widely known in a local community. This could easily be 

the case, and the risk of missing something was even greater for a reporter based in 



Dublin, such as myself, than it was for one based in Northern Ireland. You could be sure 

that there were listeners or viewers out there, with their own political agendas and 

contacts, who would know or find out and who would not be slow to complain about my 

ignorance and about RTÉ’s breach of Section 31. Then, some RTÉ editor would turn to 

me as the RTÉ reporter involved and I could plead that at least I had asked the particular 

interviewees about their possible membership of the proscribed organisations. Even 

exhaustive research in the form of lengthy background check could never be exhaustive 

enough to preclude the possibility of error. 

 

Considerations such as those just outlined had a chilling effect on the inclination of 

individual broadcasters to make programmes or reports dealing with controversies in 

Northern Ireland, or dealing with cross-border issues that might otherwise have included 

the participation of a member of one of the banned organisations. Moreover, what 

professional wants to do less than what he or she believes is required? No good journalist 

is happy to exclude material that ought to be in a story. Avoiding trouble by excluding 

actual or possible members of proscribed organisations was deeply unsatisfactory in 

circumstances where one felt that their contribution would add to the quality of any 

particular story. In any event, who wants to have to explain to dockers the niceties of 

Irish censorship law and to leave oneself open to chargers as a reporter that ‘you should 

have known’ that a certain interviewee was a notorious member of a certain organisation?  

 

There were a number of options for any journalist coping with the restrictions imposed 

under Section 31. As already indicated, you could avoid stories about Northern Ireland 

altogether. This happened frequently in the case of journalists who were not actually 

assigned to work there. Or you could make stories about only certain aspects of society 

and politics in Northern Ireland, where you did not see a need to include people who 

might be considered spokespeople for particular organisations. This happened too, and it 

meant that whatever was going on inside poor and working-class communities, was even 

more inadequately reported than otherwise. Perhaps ‘The Troubles’ would never have 

become as bad as they did eventually had certain frustrations and injustices been openly 

reported and faced sooner. In such circumstances, an unhappy reporter might also 



convince her or himself that certain interviews were ‘not really necessary’. This is a 

formula of words of which young journalists should beware. When an editor asks, ‘Is that 

really necessary?’ it too often means, ‘for God’s sake go and find some other way to tell 

the story that does not make trouble for me’. One can internalise that attitude and begin to 

steer clear of circumstances that mitigate against an easy life for oneself. At the end of 

the day, what is ever ‘really necessary’?  The appropriate response to the question is 

another question, ‘What will really make the best report?’ 

 

Compliance versus resistance 

Given that Section 31 could be frustrating and awkward for journalists, it is fair to ask 

why there was not more opposition to it by working journalists and producers within 

RTÉ. Why did individuals such as myself not break it deliberately by including banned 

interviews in transmitted reports? I think that the answer is substantially threefold. 

Firstly, there was massive political support across the spectrum for Section 31. Secondly, 

there were many workers in RTÉ who saw no great harm in the provision, as well as 

some who even actively approved of it in practice. Thirdly, if you did break it then RTÉ, 

your employer, would have no choice in practice but to sack you for having broken the 

law. Few people relish the prospect of losing their job.  

 

Each of the three reasons that I have given for the failure of workers within RTÉ to 

oppose Section 31 more vigorously is worth further consideration. In relation to the level 

of political support for Section 31 outside RTÉ, it ought to be remembered that a 

statutory instrument had to be laid before the Oireachtas annually renewing the list of 

prescribed organisations. At that point, each year, politicians had an opportunity to speak 

out against the provision. Few did so, and even those who did wasted little time on it 

because they recognised the broad level of support that it enjoyed. People who blame 

Section 31 on Conor Cruise O’Brien have a very simple view of its history. He had the 

intellectual courage to defend it, when others before or after him who were responsible 

for the broadcasting brief in Cabinet and who maintained Section 31 were less assertive 

of its merits. O’Brien did not introduce the section and, in fact, amended it as the relevant 

Minister by insisting that the proscribing Order must be specific and must be brought 



back to the Dáil every year to face possible rejection by the whole House.
1
 The earlier 

row about the imprisonment of RTÉ’s Kevin O’Kelly, and the sacking of an RTÉ 

Authority, had exposed at that time the undesirability of letting ministers have vague 

powers in relation to matters of freedom of expression, although it must be said that 

opposition to the continuation of such powers had never been sustained and widespread 

in Dáil Éireann. 

 

It is hardly surprising to find that the sentiments of people working within RTÉ mirrored 

those of the politicians in Dáil Éireann when it came to paramilitary organisations and 

their political fronts. While the station and the trade unions objected occasionally to 

Section 31, many individuals were not particularly exercised about it. And some of those 

who were exercised about it appeared to be exercised in its favour. During my years at 

RTÉ, I became for a period what is known as ‘The Father’, or chairman, of the 

Programmes Chapel of the National Union of Journalists. I found no great appetite 

among its members, or indeed among the membership of another union representing 

many producers, for industrial action aimed at drawing public attention to the existence 

of the gagging Order known as Section 31. Occasionally, there was a flutter of pickets, 

especially when journalists in Britain were objecting to the efforts there to impose a less 

restrictive but somewhat similar measure on United Kingdom broadcasters. Periodically, 

too, RTÉ newsreaders or reporters would announce on air that particular reports had been 

compiled under Section 31 restrictions. Some RTÉ programme-makers made minor 

protests by letting politicians know that they were not including them in a report because 

a spokesperson from some relevant but proscribed organisation could not also be 

included. But such measures were not consistently applied or maintained and never made 

much of an impact on the politicians or on the public. 

 

As someone who always opposed Section 31, I found it quite frustrating that a number of 

journalists appeared to fear that by campaigning to repeal the provision they would be 

facilitating the work of men and women of violence. Certainly, any responsible journalist 

cannot but worry when providing a platform for the views of those who might subtly or 

not so subtly incite others to acts of violence. But I believe that the truth ultimately sets 



us free from error and delusion, and that it is better to hear all sides in a debate. At the 

same time, journalists ought not to lose sight of the need for robust questioning from a 

democratic perspective when interviewing the kinds of people against whom Section 31 

was ostensibly intended to be aimed, namely those who will resort to violence as a matter 

of policy when persuasion fails and who readily ignore the democratically expressed 

wishes of the majority. 

 

The ‘Stickie’ factor in RTE 

I could at least understand the concerns of those colleagues in RTÉ who were worried, 

should journalists succeed in having the ban lifted, that their interviewing of members of 

the IRA and other organisations might somehow be turned by their interviewees into a 

means of inciting violence and mayhem. Indeed, given some of the weak interviewing of 

members of formerly proscribed organisations when Section 31 was later actually lifted, 

those worriers may have been right to be worried. However, what I found especially 

unpalatable was the manner in which a small number of RTÉ journalists and producers 

seemed quite content, in practice, to have Section 31 remain in force because it impacted 

most directly on ‘The Provos’. These particular RTÉ employees were sympathetic to 

‘Official’ Sinn Féin. The ‘Provos’, or ‘Provisionals’, were those sections of Sinn Féin and 

the IRA, which in December 1969, had split from the ‘Officials’ in an ideological dispute 

about tactics. The ‘Officials’ espoused an openly Marxist analysis of Irish society, north 

and south, and abandoned the long-standing Sinn Féin policy of electoral abstentionism. 

The ‘Provisionals’ believed that their former colleagues’ interest in parliamentary politics 

had led to the movement’s neglect of military matters and that this neglect had been 

vividly exposed during the disturbances of August 1969, when the IRA was not 

adequately prepared to defend Catholic areas of Northern Ireland against sectarian 

attacks. Those who remained in ‘Official Sinn Féin’, subsequently the Workers Party, 

were known as ‘Stickies’ because the particular token distributed annually in return for a 

donation to one of their collectors on the street, was self-adhesive and did not require a 

pin like that of the old-fashioned and reactionary Provos. The ‘Stickies’ were active in 

RTÉ, and in other state-owned organisations, during the period in the late 1970s and early 

1980s when I was employed by the station.  



Members of the ‘Stickies’ in RTÉ were generally unhelpful to those who wished to see 

effective industrial action against Section 31, although some of them (and the party that 

they supported) occasionally expressed verbal opposition to Section 31 and admitted that 

its existence might falsify political debate. Those who were unhelpful in practice were 

neither the first nor the last to let their politics interfere with their professionalism. 

Notwithstanding a certain amount of socialist rhetoric, their views were not noticeably 

radical, and this was so particularly on issues such as Northern Ireland, industrialisation 

and the environment. Their views often seemed quite indistinguishable from mainstream 

political opinion. For a while, they helped to create a broadcasting climate that was 

unfavourable to the calm consideration of strong nationalist sentiments. In this respect, 

they may have been well intentioned in that they wanted greater attention paid to the 

opinions of those on the island of Ireland who hold unionist opinions and who define 

themselves as British. They also played a useful role in focussing critical attention on any 

tendency on the part of media personnel in the Republic of Ireland to treat unionists as 

fundamentally unreasonable or wrong. However, the best antidote to such a tendency is 

fairness and balance, not some kind of remedial bias. In my opinion, one result of the 

ignoring of unpalatable nationalist sentiments was that RTÉ seemed ill-prepared to 

contextualise and interpret the level of support for the H-Block hunger strikes when 

Bobby Sands and his colleagues died in 1981.  

 

A number of the supporters of the ‘Stickies’ in RTÉ benefited personally from the fact 

that they did not rock management’s boat on Northern Ireland or on certain other issues. 

To put it another way, as I did some years ago, ‘the ban has created a conservative 

climate which has impeded the progress of some journalists or producers with moderate 

nationalist views’.
2
 The progress of people with moderate nationalist views would have 

been even more impeded had they taken it upon themselves individually to break the law 

and to transmit interviews prohibited under Section 31. This did not happen, with one 

somewhat ambiguous exception. In 1988, a reporter who contravened RTÉ 

management’s interpretation of Section 31 did not have her contract renewed. The 

particular circumstances of Jenny McGeever’s case as it unfolded muddled matters of 



principle with editorial, legal and industrial relations issues and never became a 

satisfactory cause around which the opponents of Section 31 might ultimately rally.
3
 

 

Calling the shots 

McGeever was not the first broadcaster to fall foul of the provision, and an earlier case 

also illustrates the fact that governments would broach no ambiguity about their wishes in 

the matter. In 1982, a producer and presenter called Gavin Duffy had arranged for Gerry 

Adams and Danny Morrison of Sinn Féin to come to Dublin to take part in a discussion 

that was to involve also a live link-up with Ken Livingston of the Greater London 

Council. Duffy’s programme was being made for Radio Leinster, an unlicensed or 

‘pirate’ broadcaster that employed him. This was six years before the Oireachtas finally 

passed legislation to licence a range of radio and television stations other than the state-

owned RTÉ, Ireland being one of the last states in western Europe to permit competition 

in broadcasting. At the time, regular transmissions by a number of ‘pirates’ were being 

tolerated by the state, partly to please younger voters by providing more popular music 

on the airwaves and partly to serve local communities with local news. When the Radio 

and Television Act of 1988 was later passed it extended the provisions of Section 31 to 

all new licensed stations, but at the time of Gavin Duffy’s programme the section only 

applied to RTÉ.  

 

While it was an offence to broadcast without a licence, there had been no determined and 

sustained effort to shut down Radio Leinster or other pirates provided they did not 

interfere with frequencies used by emergency services or did not annoy authorities in the 

United Kingdom by deliberately attempting to attract audiences in that jurisdiction. 

However, the Irish authorities were alarmed when it became clear that Gavin Duffy 

intended to interview Gerry Adams and Danny Morrison. A letter from the Department of 

Posts and Telegraphs was delivered to the station by a messenger in a black Mercedes. 

The Department was reported to have warned Radio Leinster not to transmit its planned 

programme. The station’s directors immediately cancelled the programme and sacked 

Gavin Duffy. Duffy stated publicly that he had seen the letter and that it warned that any 

such broadcast as that intended would be taken into account in deciding who might 



eventually be awarded licences to broadcast under future legislation. He claimed that his 

bosses wished to convince those whom they had described as ‘the right people’ that they 

intended to operate within the law as much as possible so that they might eventually get a 

licence.
4
 The action by Radio Leinster served to remind those who supported or worked 

for unlicensed radio stations that these particular ‘pirates’ yearned for conformity and that 

their projection of a rebellious image was calculated to garner listeners rather than push 

out any boats when it came to current affairs. Employees like Gavin Duffy did not enjoy 

the potential support of large trade unions. However, employees of RTÉ did. So, why 

then, did RTÉ employees not take a stand on Section 31?   

 

If RTÉ employees had swept aside both the shrinking violets and the ‘Stickies’ and had 

downed tools in protest, might a government of the day have decided against continuing 

its Section 31 provisions? Unions do not often decide to strike for matters of principle 

disconnected from their salaries or terms of employment. The consequences of their 

doing so in relation to Section 31 must remain an intriguing ‘What if?’ It is probable that 

any government would have seen such a strike as a direct challenge to its authority and 

would have been determined not to be seen to give in. Nevertheless, realistically, it might 

have been prepared to agree an interpretation of the annual statutory instrument that was 

less restrictive than that which operated within RTÉ. The agonising twists and turns of 

the policy of the National Union of Journalists towards Section 31 have been set out 

elsewhere, and that account indicates that a recurrent restraint on action was the fear that, 

if they silenced the airwaves in protest, its members could be accused of censorship 

themselves.
5
 

 

The annual Order under Section 31 directed RTÉ to ‘refrain from broadcasting any 

matter which is an interview, or report of an interview, with a spokesman for any one or 

more of the following {named} organisations’. The word ‘interview’ was interpreted as 

meaning any recorded voice, even if it was that of a member of a listed organisation just 

reading a statement. Yet, the ‘report of an interview’ was not taken to exclude a 

broadcaster indirectly reporting a statement by a member of a listed organisation made to 

the general public. Any RTÉ employee who might be tempted to invite a member of one 



of the listed organisations to record a statement to the public solely for the sake of then 

quoting it was skating on thin ice. Nor was it ever considered possible to use the voices of 

actors in the mouths of proscribed persons being interviewed, as happened in Britain 

when somewhat similar legislation was introduced. This was because RTÉ considered 

such a ruse to constitute the reporting of an interview. And actors were out too when it 

came to reading statements. Why statements could be reported, but not carried when 

delivered by spokespeople or dubbed by actors, was never entirely clear, for it was only 

interviews and reports of interviews that were explicitly banned. In later years, the Order 

was amended to include a specific prohibition on ‘a broadcast by any person or persons 

representing…Sinn Féin or the organisation styling itself Republican Sinn Féin’. This 

appeared to seal off the possibility, never utilised, of transmitting a recorded statement by 

these organisations. That this amendment referred only to two of the listed organisations 

was distinctly odd but reflected the political reality that the two organisations were 

thought to pose the greatest threat to the Irish state and the real possibility of their being 

entitled to airtime for party political broadcasts had arisen.  

 

What might constitute a ‘broadcast’ by Sinn Féin raised some unforeseen issues. On one 

occasion I was covering an election count in Enniskillen, for RTÉ, when Sinn Féin 

supporters began to chant one of their slogans in the background. The fact that we were 

live on air at the time possibly constituted a technical breach of Section 31 as it then 

stood. Another word in the annual Section 31 Order that was certainly open to more than 

one interpretation was ‘spokesman’. It was clear that this also included ‘spokeswomen’, 

in line with the normal interpretation of legislation. But it was not clear why it should 

include mere members, whether speaking about political or non-political matters. Yet, 

RTÉ interpreted it in that restrictive fashion. They seemed to feel that it could prove 

impossible in practice to know for certain whether or not a member of one of the 

organisations was acting as a spokesperson. 

 

One other area where industrial action might have led to greater clarification was in 

respect of the sweeping provision that the ban extended to ‘any organisation which in 

Northern Ireland is a proscribed organisation for the purposes of Section 21 of the Act of 



the British Parliament entitled the Northern Ireland (Emergency Provisions) Act, 1978’. 

The Oireachtas had written a blank cheque for the parliament of another jurisdiction 

(imprecisely referred to as ‘British’ rather than that of the United Kingdom), and this was 

certainly unusual if not unique in the history of Irish censorship regulations. I recall 

asking the late John Kelly of Fine Gael, sometime Attorney General and author of a 

seminal text on the Irish Constitution, if he did not suspect that the latter part of the ban 

was unconstitutional. He answered that he did not, although it must be added that he 

himself supported Section 31. 

 

RTÉ management believed that their conservative interpretation of the annual Order 

conformed with the wishes of successive governments. The station took the view that 

discretion was the better part of valour in attempting to campaign against Section 31. 

Given that there was widespread political support for Section 31, management feared that 

a less restrictive interpretation might draw down the wrath of Dáil Éireann on the 

station’s head and lead to the introduction of even harsher measures. As I wrote in 

Fortnight magazine in 1992, RTÉ management had been given to understand that the 

station was under threat from successive ministers: ‘The threat was that if it did not read 

the government’s intent accurately then it would face even more restrictive legislation’. 

The extent to which RTÉ remained very cautious even in the period immediately after the 

decision not to renew the Section 31 Order in 1994 was reflected in its newly updated 

guidelines for employees. These were more restrictive than those then circulated by the 

Independent Radio and Television Commission to non- RTÉ stations.
6
  

 

Political censorship not self-censorship  

Some critics have seen evidence of what they call ‘self-censorship’ in RTÉ’s 

conservatism, and especially in its willingness to appeal certain legal challenges to its 

interpretation of Section 31, as well as in the failure of its employees to oppose RTÉ’s 

interpretation more robustly. While it is true that other interpretations of the annual Order 

were theoretically possible, it is also the case that RTÉ lives in a world of real politics 

and it is quite unrealistic to expect a publicly funded broadcaster to defy aggressively 

what it perceives to be the broad political consensus on a matter of legal interpretation. 



To accuse RTÉ of self-censorship seems to me to distract from the fact that Section 31 

was a form of overt political censorship. It was censorship by the state, not self-

censorship. RTÉ could have done more to oppose Section 31, but neither RTÉ nor its 

employees were to blame for its continuation. 

 

In 1994, shortly before a government decided for strategic reasons not to renew the 

annual Order under Section 31, Michael McDowell, who later became Minister for 

Justice, argued in a newspaper article that Section 31 was ‘not an issue of censorship’. He 

added, ‘It is not a question of the state trying to prevent us from knowing what the Provos 

think’. He described the provision as ‘simply a refusal by the state to allow Sinn Féin 

access to the airwaves because Sinn Féin is not an ordinary political party but is an 

“integral part” of the IRA, as the Supreme Court has found’.
7
 His open and honest 

defence of Section 31, like that by Conor Cruise O’Brien on other occasions, is useful in 

helping us to understand precisely why the overwhelming majority of politicians long 

supported that provision. It was the mainstream political establishment, not merely 

mavericks such as McDowell or O’Brien that piloted and maintained Section 31. Any 

demonisation of such individuals by opponents of Section 31 allows quieter, cuter or 

more cowardly members of Fianna Fáil, Fine Gael, Labour and the Progressive 

Democrats off the hook of responsibility for the measure. On 25 May 1983, the Fianna 

Fáil leader, Charles Haughey, described Section 31 as ‘unnecessarily restrictive’; but 

within hours his party’s spokesman announced that this did not mean that Haughey 

favoured lifting the ban in any way! Nor did he lift it, in practice.    

 

The political censorship of Section 31 was effectively supported by all of the major 

parties, albeit tempered by occasional expressions of reservation by individual politicians. 

They were probably terrified and enraged at the prospect of seeing their own features 

mirrored on the television, reflected in the expressions and words of spokesmen for Sinn 

Féin. Their own parties had long subscribed to policies on Northern Ireland that were 

virtually indistinguishable in content and rhetoric from those of Sinn Féin and the IRA. If 

they had softened their voices over the years, their words on paper still expressed old 



sentiments. So, they found it difficult to counter some of the passionate arguments of 

Sinn Féin, and they dreaded the emotions that these might inflame at times of crisis.  

 

Beyond that, and for good reason, they regarded the IRA as a straightforward threat to the 

democratic authority of the Republic of Ireland. Most societies provide for limitations on 

the right of freedom of speech when the state is threatened, and political parties supported 

Section 31 in that context. It is easy to forget in times of peace, or in societies where there 

are no serious civil disturbances, just how fragile the social fabric can be when political 

emotions run high and violence breaks out. I remember on one particular occasion giving 

a guest lecture on ‘Free Speech and the IRA: the Irish Dilemma’ to students and staff at 

Simon Fraser University in Vancouver, British Columbia. The Irish experience was so far 

removed from that of western Canada that I sensed a complete failure on the part of the 

audience to grasp how democratic politicians might ever find it necessary to ban certain 

organisations from the airwaves. They had no concept of what all the fuss was for. 

 

One thing that long irked broadcast journalists in Ireland, was the fact that Section 31 

targeted only the airwaves. Journalists objected that if the IRA and other organisations 

such as Sinn Féin were a grave threat then it was illogical to stop broadcasters from 

working with them while allowing their interviews to be carried by the print media and 

allowing some proscribed organisations that were not even overtly paramilitary to 

organise freely and to recruit new members. Sinn Féin, for example, was never banned 

and it has long published its own polemical paper. However, politicians were clearly 

convinced that the impact of speaking on radio and television was of a special magnitude. 

They were voting with their feet, and their statutory instruments, when it came to an 

assessment of media effects theory. 

 

Rising to the challenge post Section 31 

When the Oireachtas did decide, finally, to discontinue the annual banning Orders under 

Section 31 and then to repeal the section itself, it did so not because it was converted 

anew to the principle of unfettered freedom of speech but because repealing Section 31 

was a means of enticing Sinn Féin to participate in the ‘peace process’ and to sign up to 



the Good Friday Agreement. A measure that had been defended for years as a vital 

weapon in the armoury of the democratic state suddenly became a bargaining chip. Only 

when the electorates north and south were poised to vote in favour of a policy that 

embraced consent before unification, as they proceeded to do once referenda on the Good 

Friday Agreement were held, was it regarded as safe by most politicians to tamper with 

Section 31. If this attitude itself was politically inconsistent and not a matter of principle 

(if not unprincipled), there were not many journalists who were going to object. Now, 

broadcasters had what they had been looking for, which was an opportunity to exhibit 

their professionalism in the manner in which they interviewed members of organisations 

who had previously been banned from the airwaves.  

 

There were immediate expressions of concern about how some broadcasters rose, or did 

not rise to that challenge. For example Paddy Woodworth soon wrote that, ‘This was the 

week in which all the nightmares of those who support Section 31 came true’.
8
 Opinions 

still vary on the extent to which broadcast journalists have adequately questioned and 

reported on those people and organisations that were banned from the airwaves under 

Section 31.
9
  

 

Today, the onus is on broadcasters to ensure that they apply the same professional criteria 

to interviewing members of the formerly proscribed organisations as they do to any other 

interviewee. The term ‘professionalism’ has been rightly interrogated by the political Left 

because it is sometimes used as a shield behind which class or sectoral interests hide or 

perpetuate unjustified privileges. But ‘professionalism’ can also be a badge of honour, 

worn by those who absorb the collective wisdom of generations of workers in a particular 

field. Those generations have deduced a method of responding appropriately to recurrent 

challenges or problems. One thing in particular that journalists learn is that just about 

everyone has something to ‘sell’, and that it is necessary to treat all interviewees with a 

certain scepticism if the truth is ever to come out. Allowing oneself to be overawed by 

ideological or paramilitary credentials is not a wise option for those who wish to be 

honest journalists rather than political acolytes.   



Journalists aspire to the truth. From long before the moment that Pontius Pilate faced 

Christ and asked ‘What is truth?’
10

, thinkers in various cultures have speculated about 

that elusive concept or construct. That we continue to debate the matter implies that we 

believe that there are, at the very least, higher and lower levels of relative truth. It is a 

part of the job of journalists to aspire to the highest possible level. This should mean, for 

example, that a broadcaster does not permit paramilitary sympathisers to use radio or 

television to advance a series of complaints about the state unless the broadcaster also 

obliges them to face unpalatable facts about the organisations of which they themselves 

are members. This is so even if such facts are said by some to be ‘unhelpful to the peace 

process’, or even if the reporter senses an underlying danger that he or she may be 

punished for the persistent questioning of bullies by being denied access to an 

organisation’s spokespeople in the future, or by more direct action.  

 

Journalists face the daily challenge of negotiating media organisations and making 

professional judgements about what they perceive to be facts. While ‘facts’ are sacred, it 

is obvious that no two people may agree on what precisely are the most salient ‘facts’ to 

include in any particular media report. Journalists must swim in the sea, while others 

speculate about its ultimate nature. They negotiate treacherous waters, in which everyone 

from politicians to fashion models, and from media personnel to academics, are 

‘constructing’ some interpretation of the facts. In this sea of relative subjectivity, 

journalists develop a practical appreciation of just how many degrees of truth there are. 

All have a better chance to show just how truthful and fair and professional they can be in 

the service of the general public since Section 31 ceased to operate as a mechanism of 

censorship. 

 

                                                 
1
 See chapter by Conor Cruise O’Brien.  

2
 Nally, D. ‘The ban and toeing the line in RTÉ’ in Sunday Tribune, 20 January 1991. 

3
 O’Meara, A. ‘Journalists at odds as RTÉ faces unravelling of Section 31’ in Sunday Tribune, 27 March 

1988. 
4
 Anon. ‘Pirate radio producer sacked’ in Irish Times, 24 December 1982. 

5
 Horgan, J. ‘Journalists and Censorship: A Case History of the NUJ in Ireland and the Broadcasting Ban 

1971-1994’. Journalism Studies: 3 (3) 2002, 377-392. 
6
 MacCoille, C. ‘How airwaves opened up for Sinn Féin’ in Sunday Tribune, 23 January 1994; Connolly, F.  

‘Broadcasters oppose RTÉ guidelines’ in Sunday Business Post, 6 February 1994; Kenny, C. ‘Section 31 



                                                                                                                                                 
and the Censorship of Programmes’ in Irish Law Times and Solicitors’ Journal, n.s. xii (no 3), March 1994, 

50-52. 
7
 McDowell, M. ‘Section 31 is not an issue of censorship’ in Sunday Tribune, 9 January 1994.  

8
 Woodworth, P. ‘Broadcasters fall into line as Adams calls the media tune’ in Irish Times, 5 February 

1994. Also see Drapier, ‘Men of violence winning airwaves battle’, in Irish Times, 9 April 1994.  
9
 See chapter by Farrel Corcoran.  

10
 John 18:38. 


