Chapter 7
Tom Clonan

Media advisers and programme managers

On 29 September 2008, in a process shrouded in secrecy, the Irish government issued an
unlimited bank guarantee to six banks. This would ultimately cost the Irish taxpayer billions
of euro. Two years later, on 21 November 2010, Taoiseach Brian Cowen formally requested
financial assistance for Ireland through the European Union’s economic financial stability
facility (EFSF) and the International Monetary Fund (IMF). One week later, the government,
the European Union and the IMF agreed to an €85 billion rescue deal, the EU — IMF bailout
package. On that day, 88 years after the foundation of the state, Ireland relinquished its fiscal

and budgetary sovereignty.

From that moment, Ireland entered one of the most prolonged and fraught crises of its
political, fiscal and social history. This chapter explores the communications role of
politically appointed Irish government media advisers during this period of unprecedented
national crisis from 2010 until 2012. This period encompasses a change of government in
Ireland and the chapter includes a comparative analysis of the role of media advisers during
the Fianna Fail led government under Brian Cowen and the subsequent Fine Gael led
government under Enda Kenny. The findings in relation to the status and role, value for
money and ethical probity (in relation to the public interest) contained in this chapter are
based on two sets of interviews conducted with Irish political correspondents in 2010 and
2013. Inall, 15 political correspondents were interviewed — out of a total number of 46 in the
Oireachtas press gallery. The interviews were conducted on the basis of anonymity. A variety

of journalists were selected for interview with a mix of male and female interviewees

171



working for both tabloid and broadsheet print media, along with correspondents (radio and
television) from commercial and public sector broadcasters. In 2010, 11 out of a possible 13

politically appointed media advisers were also interviewed on the basis of anonymity.

Media advisors and programme managers

Politically appointed media advisers and programme managers made their first appearance on
the Irish political landscape in 1993 when several such positions were created by members of
the incoming Fianna Fail — Labour Party coalition. Reporting at the time, Geraldine Kennedy
(1993a), public affairs correspondent of the Irish Times noted, ‘(T)he majority of Ministers
have appointed their new partnership programme managers, a new layer of advisers charged
with the specific task of monitoring, implementing and coordinating work on the
implementation of the programme for government in a continental-type cabinet system.’
Kennedy also observed that whilst Fianna Fail ministers ‘by and large are appointing civil
servants to the posts’, Labour ministers ‘seem to be appointing outside advisors.” Kennedy’s
article lists ten such appointments. However, shortly afterwards, Kennedy (1993b) reported
that the number of politically appointed staff had grown to 135 and raised concerns about the
number of family members being appointed to the posts. She observed that in salaries alone,
such appointments would cost over £3 million per annum. Concerns raised about the
nomination of family members to such posts — many without ‘formal job descriptions’ —
raised the issue of political cronyism. Funded exclusively by the exchequer, these posts were
subsequently formalised by legislation. Politically appointed media advisers and programme
managers are now employed under Section 11 (1) of the Public Service Management Act
1997. Twenty years after their first appearance on the Irish political scene, it is appropriate to
examine the status and role of contemporary politically appointed advisers with specific

reference to the cost and ethical considerations associated with such appointments — most

172



especially because their government policy is not generally understood due to a lack of

transparency in the spheres of public affairs and lobbying within Ireland.

The political economy of communication explores the power relationships between print and
electronic media organisations — traditional and digital alike — and other elite institutions
within society. The most prominent power brokers recurrently examined include the
executive, or government of the day, institutions of state, political parties and powerful
business interests. Indeed, in recurring analyses of public communication within the political
economy approach, government is consistently identified as a major player in negotiating the
range and scope of national discourses and narratives. The literature (Schiller, 1992; Mosco,
1996; Mc Chesney, et al., 1998) suggests that powerful actors, such as government, invest
their energies in seeking to shape a ‘compliant’ print and electronic media that will, ideally,

constantly reiterate its views and positions.

Therefore, an entity as powerful as government, with constant and privileged access to what
media professionals consider premium news content is ideally placed to maximise a
potentially mutually beneficial relationship with the media. Most government ministers and
their media advisors enjoy privileged access to day-to-day departmental policy and operating
issues that, by their very nature, are high in news value and often at the top of the news
agenda. Media advisors regularly identify and target relevant media professionals and furnish
them with an ample supply of authoritative news copy — on or off the record. In the case of
each government department or ministerial portfolio, the relevant media correspondents and
key opinion makers are targeted for supply with details of current policy initiatives at home
and abroad. Providing journalists information about issues high in news value in this way

might assist the government of the day in its efforts to achieve ‘primary definition’ in relation

173



to its policies. It might also function to divert media attention from peripheral and often
negative issues affecting the government. It is arguable that successive recent Irish
governments have shown themselves to be especially keen to control or influence public
narratives around the ethical orientation and economic metrics of current fiscal and austerity

policies.

Such a process, according to Hall (1978, 59), ‘places the media in a position of structured
subordination to the primary definers’. In this scenario, the media, by being overly-reliant on
the information provided by official sources assume a ‘secondary role in reproducing the
definitions of those who have privileged access.” This is especially so in an era of digital
communication with increased pressure on media professionals to satisfy news deadlines in a
highly competitive and time-sensitive environment. In other words, the operating
environment within which media professionals now find themselves — with increased
competition for access to privileged sources — functions to subordinate the media’s role as
primary definers. Commentators such as Keeble (2000, 43—44) further emphasise the

negative aspects of this dynamic:

At the heart of journalism lies the source. Becoming a journalist to a great extent
means developing sources. As a journalist you need to know a lot: where to go for
information and who to ask. And for career development, contacts are crucial . . .

Media research suggests journalists use a remarkably limited range of sources.

Journalists dependent on a limited number of privileged sources and operating in a time-
pressured environment would appear to place them in an unequal power relationship with in-

house sources, spokespersons and public relations practitioners engaged by politicians. In the

174



1990s the levels of primary definition being achieved by government agencies and
spokespersons in the west led some commentators such as Kellner (2001, 199-200) to
describe the media as simply ‘conduits for government policies and actions’. Given that the
number and financial cost of politically appointed media advisers within Ireland is relatively

high, their role in managing state-media relations deserves critical scrutiny.

Media advisers and the Cowen-led Fianna Fail administration

On RTE television’s ‘The Week in Politics’, on 14 November 2010, Fianna Fail minister,
Dermot Ahern described as ‘fiction’ international media speculation that Ireland was about to
enter a bailout programme. Ahern, an insider at the heart of the government, stated that
‘[t]here are no negotiations going on . .. We have not applied.” One week later, Taoiseach
Brian Cowen formally applied for financial assistance from the ESFS and the IMF. Ahern’s
performance on ‘The Week in Politics’ seemed emblematic of the communications style of
Cowen’s government — patronising, arrogant and misleading. Some months later, the minister
for finance, Brian Lenihan (The Journal, 2011) stated that all ministers had been aware of the
talks but that to admit the discussions were ongoing might have damaged Ireland’s standing
in the money markets. Within a year of the collapse of the Fianna Fail led administration, the
communications profile of Cowen’s government was neatly summed up by the business
editor of the Irish Independent, Maeve Dineen (2011): ‘The last crowd gabbed all the time
and often ended up lying, as they did over the bailout talks, with the result that they left office

with no credibility at all.

As Cowen’s administration lurched from crisis to crisis during the closing months of its term
in office there was a growing consensus among politicians, journalists and public affairs

analysts alike that the government’s media relations and communications style was going

175



from bad to worse (O’Brien, 2009). In fact, notwithstanding the central issue of Ireland’s
unprecedented fiscal crisis, the communications style of Cowen’s government had become a
major news story — in and of itself. In March 2009, a satirical painting of a semi-nude Cowen
was brought to the attention of the public by journalist Ken Foxe of the Sunday Tribune. The
painting had been left on display in the National Gallery and the Royal Hibernian Academy.
The matter received further national attention when RTE news broadcast images of the
painting which featured a seated Taoiseach holding a pair of blue and white underwear in his

left hand.

However, the story went international after RTE broadcast an apology the following evening.
In the days that followed, An Garda Siochéna also became involved: after an on-air
discussion of the issue on Today FM’s ‘Ray D’Arcy Show’, the radio station was visited by
members of the force. It was widely reported that the gardai visited the radio station in
Dublin’s city centre at the behest of ‘the powers that be” (Cooper, 2009). What should have
been a storm in a teacup in any mature parliamentary democracy — where political and artistic
satire are accepted as normal, even civilised — government mishandling of the incident
ensured that it became a major international news story. The sorry saga was re-told across
the world from the BBC and the Times in London to Fox News and the New York Times in

the US. It even made headlines in Beijing’s China Daily.

The following year, in September 2010, Cowen’s government held a strategic ‘think-in’ at
the Ardilaun Hotel in Galway. The think-in, which was later dubbed the ‘drink-in’ by the
Irish media, would in turn spawn ‘Gargle-Gate’, an international news story prompted by
Cowen’s below-par communications performance at the event. On 14 September, Cowen

gave a poor media interview to Cathal Mc Coille of RTE’s radio programme ‘Morning

176



Ireland’. The Taoiseach appeared irritable and at times misplaced words during the interview.
This prompted Simon Coveney TD — a prominent member of the opposition to tweet — ‘God
what an uninspiring interview by Taoiseach this morning. He sounded half way between
drunk and hungover.” Cowen’s cabinet colleague Dermot Ahern explained the poor
performance by stating that it was well known that Cowen suffered from ‘nasal congestion’
(Kerr, 2010). The opposition, however, felt that Cowen’s interview performance was far less
than inspiring. Réisin Shorthall (2010) of the Labour Party criticised the interview in no

uncertain terms:

Such a performance by a Taoiseach at any time would be a matter of concern, but at a
time when the country is facing such huge economic problems, it must set serious
alarm bells ringing . . . When the country is crying out for leadership, looking out for
some optimism for the future, we had an interview from a Taoiseach that was semi-
coherent and offered no hope or no vision . . . The point of no return has now been

reached.

By the following morning the story had gone international and was reported as far afield as
the Huffington Post in the US, and the Paris-based Le Post, which ran the headline ‘Premier

Irlandaise bourre sur le radio?’ (‘Irish prime minister drunk on the radio?’).

‘Cowen-QGate’ and ‘Gargle-Gate’ demonstrated that the communications performance of
Cowen’s administration was bringing the state into disrepute. This questionable performance
occurred, however, at a time when the hard-pressed Irish taxpayer was funding an ever-
increasing army of government communications professionals. At Cowen’s department of the

Taoiseach alone, there were three separate government press secretaries — an unprecedented

177



number, one each for Fianna Fail, the Green Party and the vestiges of the Progressive
Democrats — along with a burgeoning government information service. Separately, at
departmental level, there were approximately 35 press officers and assistant press officers
employed at the public service rank of assistant principal officer with annual salaries ranging

from €45,000 to €60,000.

In addition, almost all of Cowen’s government ministers had appointed special media
advisors to assist them with press matters and crisis communications. First introduced in the
early 1990s, most were employed at principal officer level within the Irish civil service with
salaries ranging from €85,000 to €110,000. Funded exclusively by the exchequer, they were
employed under Section 11 (1) of the Public Service Management Act 1997. The Irish
Media Contacts Directory 2010 listed 13 of these special media advisors. Operating across
almost all government departments, 11 of these 13 political appointees agreed to be
interviewed by this author in relation to their status and role as special media advisors. One
media advisor was unavailable for interview due to travel and one refused outright to be

drawn into any discussion as to their status or role as a publicly funded appointee.

In terms of experience, the Cowen administration’s media advisors combined an eclectic mix
of professional and intellectual formation. Most had extensive media experience, some as
journalists, and university degrees, many to postgraduate level in areas relevant to their
departmental portfolios. Just under half of the special advisors were members of professional
bodies such as the National Union of Journalists or the Public Relations Institute of Ireland —
which bind them to professional and ethical codes of conduct. Most, at the height of the

Celtic Tiger, would have enjoyed far higher salaries as public affairs consultants in the

178



private sector. On paper at least, the advisers would certainly have appeared to represent

value for money.

However, a cursory examination of their actual roles as professional communicators — and
crucially, their status as publicly funded consultants — raises concerns as to whether or not
such positions actually function in the public interest. Each of the eleven interviewees was
asked to identify precisely their role as communicators — over and above those tasks carried
out by the permanently appointed departmental press officers. In other words, they were
asked to describe their role as politically-appointed and publicly-funded communicators vis-
a-vis their public service counterparts. The responses were uniform, with the various media
advisors indicating that politically appointed media advisors were there to deal with matters
of a ‘political” nature and to ‘at all times seek to enhance the media profile of the minister in
question.” One has to question whether, at a time of severe cutbacks in the public sector, it is
morally problematic to use public funds in order to enhance the media profiles of individual
government ministers. This is by definition, ‘spin’ and an activity that ought to be funded

solely from within party political resources.

In examining the status and role of the Cowen administration’s media advisors, a number of
political correspondents from the political press pool at Leinster House were interviewed.
Out of a total of 46 journalists in the Oireachtas press gallery, approximately one third or 15
journalists were interviewed ascertain their experiences of dealing with politically appointed
media advisors. Their responses were universally critical of what was generally referred to as

the Cowen administration’s confrontational communications style.

179



One senior political correspondent expressed the view that the Cowen administration
operated a communications and public relations strategy that amounted to ‘if not a culture of
secrecy, then a culture of extreme discretion . . . to the point that we get nothing . . . no
information.” Another political correspondent observed that the government’s weekly press
briefings given to journalists were ‘almost completely devoid of hard, real-time information’;
yet another described them as ‘pathetic’. Most of the journalists identified a marked
deterioration in government — media relations after Cowen’s election as Taoiseach. One
journalist stated that ‘the house style has evolved into an abrasive and authoritarian approach
towards media from the Taoiseach and the government press service.” Many of the journalists
were of the view that the media relations strategy employed by the Taoiseach was
‘incoherent’ and based on ‘cronyism’ — with certain journalists and media organisations
deemed ‘beyond the pale’ and isolated — particularly if their coverage was critical of the
Fianna Fail led government. According to one journalist, ‘Some of the government’s media
handlers seem to have taken it upon themselves to take personal offence at legitimate

criticism instead of facilitating a professional communications relationship.” Another stated:

It now takes a sledgehammer to get simple information. This cute-hoor approach,
which seems to be coming from the top, is actually counter-productive for everyone in
society including the government itself, business sentiment and even our image

abroad.

On paper and in theory at least, the Cowen administration’s team of highly qualified
communications professionals should have been well able to provide the media — and the
electorate — with clear communication, vital information and leadership at a time of

unprecedented national crisis. However, at a cost of millions of euro per annum to the

180



exchequer in salaries and expenses, as well as lucrative contracts to public relations
consultancies, the collective abilities of these communications gatekeepers — according to the
political correspondents interviewed — appears to have operated a culture of ‘obfuscation’,
‘misinformation’, ‘obstruction’ and spin. According to the journalists interviewed, this
culture proliferated and persisted throughout the Cowen administration — becoming almost
tragic-comic in the days leading up to the EU — IMF bailout. Such a dysfunctional and
ineffective communications regime ran counter to the assumptions contained within the
literature (Miller, 2002; Gilpin and Murphy, 2008) about active engagement with journalists
by powerful agencies during times of crisis. It also prevailed despite the electorate’s need for

dialogue and clear communication at a time of national crisis.

Media advisers and the Fine Gael — Labour Party coalition

In March 2011, after a landslide victory at the polls, Fine Gael leader Enda Kenny was
elected Taoiseach. Though his party had promised in its election manifesto to ‘deliver
smaller, better government’ during a time of austerity and fiscal crisis, it opted to continue
the practice of appointing dozens of politically appointed media advisors and programme
managers. According to the Irish Media Contacts Directory 2012, there are now
approximately 37 such political appointees. Funded exclusively by the exchequer, the salaries
of at least 10 of these advisors breach the austerity-related public sector pay cap of €92,672
per annum. Several of the coalition’s key advisors receive salaries well in excess of
€100,000 per annum. According to one newspaper report, the total cost of these advisors is
just under €3.5 million per annum (Quinlan, 2012). In addition to this outlay, Kenny’s
administration also spends large amounts of public money on the services of public relations

consultancies. In the twelve months between April 2011 and April 2012 coalition ministers

181



spent approximately €200,000 on advice and speech-writing fees — despite having access to

press officers in government departments (O’Brien, 2012).

The Irish government’s spend on the services of communications professionals is high by EU
standards. In comparison, the Conservative — Liberal Democratic coalition of David
Cameron and Nick Clegg in the UK — in a parliament with 650 members and a population
base of over 62 million citizens — spend an annual total of approximately £6 million on
government advisers. (BBC, 2012) Whilst Britain’s per capita spend on politically appointed
advisors is approximately ten times lower than that of Ireland’s government, the British
electorate is, nevertheless, exercised by Cameron and Clegg’s outlay on spin doctors. In a
submission to the public administration committee enquiry on special advisors, the
Constitution Unit of University College, London, observed (Hazell et al, 2012, 3) that

... concerns about special advisors have been raised ... (as to whether)

They exercise improper and/or disproportionate influence

They marginalise the civil service

They lack transparency and accountability.

Against the background of this debate on the status, role and cost of special advisors in
Britain, the views of political journalists in Ireland were solicited on the ‘house style’ and
communications performance of the Kenny administration’s media advisors. Again, their

responses were almost uniformly negative.

In comparing the communications style of the Fine Gael — Labour Party coalition with the
previous Cowen administration, one senior political journalist stated that the situation was

now ‘worse’. He described the attitude of the government press service as ‘guarded, secretive

182



and paranoid.’ Several senior political correspondents lamented the lack of ‘proper
ministerial briefings with off the record discussions of policy.” Another political
correspondent expressed the view that a number of special advisors and their ministerial
charges were ‘childishly adversarial’ and that there had been a marked deterioration in
communication style. The unanimous view of the political correspondents interviewed was
that the investment by the Kenny administration in special advisors ‘did not represent value
for money for the Irish taxpayer.” Several went further and stated that aside from representing
a waste of public money, many of the special advisors were actually damaging — rather than
enhancing — the public profile of their ministerial charges. One of the most experienced of the

political journalists interviewed, elaborated on this point:

Some of the advisors are incredibly defensive. They seem to have inherited a level of
paranoia and hatred of the media from the previous administration. They don’t engage
with us. This is a pity because the new government ministers and office holders are
earnest, honest people. However, they are being actively handled in such a way as to
hamper openness. Only the shrewd ones among them are prepared to interact with

journalists.

Out of the total number of journalists interviewed, only two offered an alternative view of the

status and role of the Kenny administration’s political media advisors:

This lot are definitely better than the previous incumbents. There is a top tier of
advisors who are genuinely helpful and try their best to keep us informed. This is
particularly the case in the department of finance. There are a few duds, but you get

them in every organisation.

183



Another journalist offered the view that:

While the primary role of the advisors is to obfuscate and obstruct, they are slightly
more impressive than the last lot. Despite this however, I don’t believe that they act
in the public interest. They act solely in the political interest of their minister — with

varying results.

Based on the overwhelmingly negative views of the political journalists interviewed, it would
appear therefore, that at a time of national crisis — where clear communication is an absolute
priority — the Irish taxpayer, Irish political journalists and Irish politicians alike are ill-served
by the communications culture fostered by politically appointed media advisors in Leinster

House.

Conclusion

Given the high financial costs involved, it can only be assumed that the hiring of three dozen
politically appointed media advisors by the Irish government is consistent with its desire to
harness the power of the media for its own ends. Whilst the number of politically appointed
media advisers within Ireland is relatively high — with the Irish taxpayer, on a per capita
basis, paying ten times what British taxpayers do for ‘special advisors’ — their effectiveness,
and value for money appears questionable. The relationship between media advisors and
journalists is fractured and the facilitative symbiotic relationship between politically
appointed media advisors and political correspondents appears to be absent. These advisors
appear incapable of operating the ‘optimum’ strategic management of the news agenda as
described by Hall (1978) to achieve ‘primary definition’ for their political masters. On the

other hand, political journalists appear frozen out of what seems to be a dysfunctional and

184



adversarial culture of media ‘management’ that alienates them and leaves the citizen ill-
served by way of clear communication from government. This is compounding a growing

disconnect and lack of trust between the citizenry and their elected representatives.

The electorate ought to be reassured that the growing plethora of media advisors and
programme managers act in the public interest and provide value for money. This might be
achieved if their status and roles were given significant clarification and rendered amenable
to public scrutiny: in other words, that their work behind the scenes of government — and the
work of lobbyists and pressure groups — be made transparent and accountable to voters and
taxpayers. This would be consistent with the recommendations made to the UK public

administration committee enquiry on special advisors:

Special advisors need to be held accountable for their actions. This would be easier to
achieve if there was greater clarity, advisor by advisor over the nature of their role

(Hazell et al, 2012, 1)

Without such clarity, transparency and public accountability, the status, role and value for
money of politically appointed advisors may well continue to be treated with some
scepticism. In the absence of such clarity, the potential for public suspicion and scepticism

towards the role of such advisors remains:

(S)pecial advisers [are] . . . treated with suspicion . . . (for) prioritising the minister’s

interests against those of his colleagues, favouring short term political advantage over

long term policy gains; selective briefing of the media; negative briefing against rivals

185



and opponents: favouring some interest groups over others; and cocooning the

minister from unwelcome advice or different points of view (Hazell et al, 2012, 1-2).

A thorough independent review into the functions, status and role of politically appointed
advisors is imperative at a time of national crisis where ethical and effective government
communication is a premium requirement. The taxpayer is entitled to the rigorous scrutiny
and regulation of the activities of advisors, communications consultants and all lobbyists and
other stakeholders within the domain of public affairs and political communication. This
might bring some clarity to the field of public affairs, lobbying and ‘spin” within the Irish
political landscape. It might also remove obstacles to clear communication and end the
disproportionate influence of back-room ‘handlers’ on public and political discourse. The
system of government communication that currently operates is dysfunctional and
inordinately expensive. It achieves little by way of clear government communication and is
the result of an anachronistic system of political cronyism. Moreover, it is profoundly anti-
democratic in that it functions to deepen the crisis of public confidence in our political system

at a time of major national fiscal, social and communication challenges.

References

Allen, S. (1999) News culture, Buckingham, UK: Open University Press.

BBC (2012) <http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-18871984>

Chomsky, N. (1996) World orders, old and new, London: Pluto Press.

186


http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-18871984

Cooper, M. (2009) ‘Gardai have better things to be doing than get painted into a corner’ in

Irish Examiner (3 April).

Dineen, M. (2011) ‘Five reasons to believe the economy has started to improve’ in Irish

Independent (19 September).

Downing, J., Mohammadi, A. & Sreberny, A. (eds) (1995) Questioning the media, London:

Sage.

Gilpin, D. & Murphy, P. (2008) Crisis management in a complex world, New York; Oxford

University Press.

Golding, P. & Murdock, G. (1996) ‘Culture, communications, and political economy’ in

Curran, J. & Gurevitch, M. (eds) Mass media and society, London: Arnold.

Hall, S. (1978) Policing the crisis, London, Routledge.

Harcup, T. & O’Neill, D. (2001) ‘What is news? Galtung and Ruge revisited’ in Journalism

Studies, 2(2): 261-80.

Hazell, R. et al (2012) Submission of the Constitution Unit of University College, London to
the public administration committee enquiry on special advisors — UK Public Administration

Committee of Enquiry on Special Advisors.

Irish Media Contacts Directory, (2010 & 2012), Dublin: Media Contacts.

187



Keeble, R. (2000) The newspapers handbook, London: Routledge.

Kellner, D. (2001) Media culture, London: Routledge.

Kennedy, G. (1993a) ‘Labour appoints outside advisors’ in Irish Times (29 January).

Kennedy, G. (1993b) ‘Fianna Fail and Labour appoint biggest staff in history of state’ in Irish

Times (20 February).

Kerr, A. (2010) ‘FF troops jump to aid of “hoarse” leader’ in Irish Independent (15

September).

Mc Chesney, R.W. et al (eds) (1998) Capitalism and the information age: the political

economy of the global communication revolution, New York: Monthly Review Press.

Miller, D. (2002) Crisis management and communication: how to gain and maintain control,

San Francisco: IABS.

Mosco, V. (1996) The political economy of communication, London: Sage.

O’Brien, C. (2012) ‘Ministers paying PR firms out of secretary allowance’ in Irish Times (14

April).

O’Brien, P. (2009) ‘A single phone call brings master of spin into focus’ in Irish Examiner

(27 March).

188



Quinlan, R. (2012) ‘No austerity for Taoiseach when it comes to staff” in Sunday Independent

(10 June).

Schiller, H. (1992) Mass communications and American empire: the emergence of a political

economy approach to mass communications, Boulder: Westview Press.

Shorthall, R. (2012) See <www.breakingnews.ie/.../taoiseach-denies-being-hungover-for-

interview-473530.htmI>

The Journal (2011) “Ministers had to lie about bailout talks admits Lenihan’ (24 January).

189



