
 1 

Rafter,	Kevin(2011)	'BOMBERS	AND	MAVERICKS',	Media	History,	17:	1,	63	—	77	To	
link	to	this	Article:	DOI:	10.1080/13688804.2011.532382	
URL:	http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2011.532382	 

 

Bombers and mavericks: Magill magazine’s coverage of Northern Ireland, 1977-

1990. 

 

 

Magill magazine was an influential current affairs magazine which was first published in 

Dublin in October 1977. The magazine was owned by journalist Vincent Browne, who 

was also its first editor. Having worked in Belfast in the early 1970s Browne saw the 

conflict in Northern Ireland as one of the main concerns of the news agenda. This article 

examines Magill’s coverage of Northern Ireland which was largely driven by an interest 

in exploring thinking within the Provisional Irish Republican Army (IRA). The 

magazine’s coverage was comprehensive but narrow. Exclusive interviews with 

republican paramilitaries, who were banned from the broadcast airwaves, were a regular 

feature as was an interest in hard-line unionist leader, Rev. Ian Paisley. The magazine’s 

journalism in this period has proven to be a valuable historical record of the emergence of 

the Irish peace process. 

 

 

Northern Ireland media journalism Magill IRA  

 

 



 2 

 

 

 

Introduction 

The contemporary conflict in Northern Ireland was just entering its ninth year when 

Magill magazine was first published. The monthly current affairs publication was the 

brainchild of Vincent Browne, an ambitious and talented reporter who had worked for 

two of the main newspapers groups in the Irish Republic – the Irish Press Group and 

Independent Newspapers – during the 1970s.  

 

The first issue of Magill was published in October 1977 and the magazine appeared 

continuously until August 1990. It was generally a monthly publication – for a short 

period fortnightly – and achieved average sales of approximately 30,000 in its initial 

years but slipping below 20,000 a month at the time it ceased publishing.i 

 

At its best, Magill was home to some of the most impressive and influential journalism 

ever produced in Ireland. In 1986 the London-based Guardian newspaper recorded: 

“Magill has gained a political influence that has no parallel in Britain nor indeed in 

European magazine publishing [...] Magill is quite simply the best current affairs 

magazine in the British Isles...” (Berry). 

  

Many of Ireland’s best-known journalists started their careers in Magill. Following 

Browne’s departure as editor in 1983 (although he remained as owner) the editor’s seat 



 3 

was filled by Colm Tóbín, future novelist of international renown; Fintan O’Toole, a 

leading literary critic and writer for The Irish Times; John Waters, another Irish Times 

columnist; and Brian Trench, a media academic. 

 

Browne was influenced by magazines like the New Statesman and the Spectator in the 

United Kingdom but also well designed American publications such as Newsweek and 

Time. There were no similar publications in the Irish market although Hibernia 

“flourished” in the 1970s as a fortnightly news and arts magazine (Morash 190). But in 

Browne’s opinion there was an obvious gap in the market which his new venture would 

fill. “I was impressed by the vigour of American journalism and how it contrasted to what 

I thought was the somnolence of Irish journalism,” he admitted (Kavanagh 35). 

 

This article examines the magazine’s coverage of Northern Ireland from 1977 to 1990. 

Browne identified the conflict in Northern Ireland as one of five themes which dominated 

the magazine in the 1980s. The others were civil liberties, women’s rights, the 

redistribution of wealth and the issue of accountability. The contemporary conflict in 

Northern Ireland had re-emerged in the late 1960s. Over 2,100 people had lost their lives 

– with many more left injured – by the time the first issue of Magill was published.  

 

Millar in his analysis of media management in Northern Ireland has observed that while 

the media are regarded as a very important element in the struggle for power and 

resources “there remains a profound dispute about the precise role played by the media in 

the Northern Ireland conflict” (Millar 246). In a review of early studies of the media 



 4 

coverage of the conflict, Cottle observed that the research found that “media attention 

tended to be drawn towards violence, and the violence of the IRA particularly…” (Cottle 

285). Subsequent studies pointed to more variation in media reporting influenced by 

factors such as different newspaper styles and readership expectations. Nevertheless, the 

evidence from Magill’s journalism in the 1977 to 1990 period shows an attraction 

towards those favouring violence and a hard-line political perspective. In an era when 

republican voices were silent on most media outlets Magill provided a rare outlet for their 

representatives to air their views. The various editors of the magazine pursued stories for 

justifiable editorial reasons. But like any media organisation, Magill had to win readers to 

be commercially viable. In this battle to secure circulation there was an advantage in that 

the focus on the IRA and unionist hardliners delivered a sense of drama on the page. 

Nevertheless, the analysis of the magazine’s reportage endorses Wolsfeld’s more recent 

assessment that the news media in Northern Ireland is generally serious and responsible 

while avoiding sensationalism (Wolsfeld 177-79). 

 

The discussion which follows examines Browne’s own career as a reporter in Northern 

Ireland in the early 1970s before focusing on the main areas of Magill’s coverage 

including making space for republican voices in a mainstream media publication, 

explaining the post-1981 policy shifts within the republican movement and giving 

comprehensive coverage to a number of controversial episodes. 

 

Vincent Browne and Northern Ireland 



 5 

From the latter half of the 1960s the news agenda about Northern Ireland was dominated 

by political instability and increasing acts of violence. The pro-British unionist majority 

government in Belfast had been slow to respond to the civil rights agenda of the minority 

nationalist community and showed signs of being unable to govern. A split in the hard-

line republican movement, which favoured a united Ireland, led to the emergence of the 

Provisional IRA in late 1969, and the new organisation quickly proved to be a potent 

military threat.  

 

In response to this situation the main newspapers in Dublin – and RTÉ, the Irish national 

broadcaster – all increased their staffing levels north of the border. The British media also 

had a significant presence which is not surprising, as analysis of journalism and conflict 

areas has shown that “acts of violence and terrorism were so irresistibly newsworthy” 

(Sonwalkar 220). The so-called Troubles was the biggest domestic story ever covered by 

the Irish media.  

 

Despite, the dangerous environment the importance of the news story coupled with an 

associated excitement acted as a magnet for many ambitious young journalists. Veteran 

Channel 4 News presenter Jon Snow has described being sent to Northern Ireland as, “my 

first reporting adventure” (Snow 74). Kevin Myers, who was recruited as a junior 

reporter by RTÉ admitted to being “desperate to get up to the North before the Troubles 

ended” (Myers 13). Vincent Browne was also in this category. He had first ventured 

north on assignment in late 1969 for Nusight, a short-lived Dublin-based student current 

affairs magazine, which he edited for a handful of issues before its demise in mid-1970. 



 6 

The atmosphere in Northern Ireland was hostile; deep bitterness existed between the 

Protestant and Catholic communities. Death, injury, bombs and bullets had become 

staples of daily life as well as the daily news agenda: “The assignment was tough. Hours 

were long and events, by definition, were unpredictable. All that the on-the-ground staff 

could manage to do was keep pace with news events as they unfolded,” one editor wrote 

(Brady 84). 

 

Browne had no difficulty in putting his personal views about the Northern conflict on the 

record. In early 1970 at a meeting of the Historical Society in Trinity College, Dublin. He 

favoured an internal solution to the conflict but he recognised that it was an unlikely 

outcome due to the sectarian character of Northern Ireland. “The very existence of that 

entity creates and festers sectarianism and conflict – for there to be a resolution of these 

tensions a broader context had to be created and created in circumstances of certainty,” 

Browne argued (Browne January 1985: 11). 

 

Following the demise of Nusight in 1970, Browne was appointed Northern Ireland Editor 

with the Irish Press Group. He established a reputation as a solid news reporter. He was 

also an opinionated commentator on television and radio programmes. Not long after his 

arrival in Belfast he was a guest on an Ulster Television programme along with Austin 

Currie of the SDLP, Ian Paisley of the Democratic Unionist Party (DUP) and two senior 

politicians from the Irish Republic, Conor Cruise O’Brien of the Labour Party and Garret 

FitzGerald of Fine Gael. The atmosphere in studio during the live programme was 

heated. Currie accused Paisley of inciting violence while was followed by an exchange of 



 7 

words between the DUP politician and FitzGerald over extradition between Northern 

Ireland and the Irish Republic. Paisley decided that he had had enough and walked out 

during the live transmission. As he exited the studio, he remarked: “Four against one isn’t 

fair.” Browne continued the discussion – and not for the last time in his career he sided 

with an unusual ally – as he argued that Paisley was right to ask the Republic to give de 

jure recognition to Northern Ireland “as it deserves in any realistic terms” (Anon. 1970: 

4). 

 

Browne had plenty of front page stories and inside analysis articles in this period as the 

Irish Press Group, like the other media outlets, attempted to explain what was happening 

in Northern Ireland. There was peer recognition for his work. He was named journalist of 

the year in 1971 – having “produced an inside story on many ocassions” according to the 

judges of the Hibernia Press Awards (Anon. 1972: 6). 

 

Controversy was never far away. In September 1971 he had appeared before Belfast’s 

Magistrates Court charged with possession of a firearm. Browne had written in the 

Sunday Press on 12 September 1971 about IRA allegations that machine guns were being 

manufactured in a Belfast engineering works by Protestant extremists. He had been 

shown a gun and took photographs which were also used in the newspaper. His lawyer 

said the journalist was “technically guilty” but that he had acted with integrity: “It was a 

journalistic exercise.” Browne admitted the offence. “I am not nor have I ever been a 

member of an illegal organisation,” he told the court. The judge fined him £20 (Anon. 

1971: 10). 



 8 

 

The bizarre episode was early evidence that he was prepared to be an unconventional 

reporter. The three year stint in Belfast provided a good understanding of the various 

issues involved. He eventually returned to Dublin and was working with the Sunday 

Independent newspaper when Magill was first published in 1977. 

  

 

Talking to the IRA 

The BBC journalist Peter Taylor has noted that in the latter half of the 1970s, “Northern 

Ireland was gradually relegated to the second halves of the news bulletins and the inside 

columns of the newspapers. Ulster ceased to be a story” (Taylor 69). There is little doubt 

but that there was a public weariness with the conflict, and as Morash remarked, “at times 

it sometimes seemed that there was too much news from Northern Ireland” (Morash 183-

84). The attention of the Irish media, however, remained strong despite varying levels of 

domestic public interest and Taylor’s perspective on British media interest. Moreover, it 

has been suggested that, “the media in the Republic tended to focus less on the violence 

in the North than the British media, and more on the social and political context…” 

(Cottle 286). 

 

The early issues of Magill had a strong emphasis towards the Northern Ireland conflict. 

By October 1977 when the magazine was first published an attempt at cross-community 

power sharing had collapsed in Belfast while the IRA’s military campaign continued 

across Northern Ireland and also in mainland Britain.  The first issue in October 1977 was 



 9 

dominated by Browne’s assessment of the relationship between the Dublin and London 

governments, an interview with Senator Edward Kennedy about the United States view 

of Northern Ireland and opinion poll results on attitudes to a united Ireland.  

 

At this time, the Irish broadcast media was operating under the Section 31 legislative ban 

which excluded republicans from the airwaves. The broadcasting ban had been 

introduced in 1971 and directed RTÉ, which was the sole licensed broadcaster in the Irish 

Republic, to refrain from broadcasting “any matter that could be calculated to promote 

the aims and activities of any organisation which engages in, promotes, encourages or 

advocates the attaining of any particular objective by violent means” (White 37). There 

were intermittent objections to the Section 31 restrictions, including unsuccessful court 

challenges, but the ban remained in place until January 1994 (See Horgan 2001). 

 

Not that republicans were deprived of all media opportunities as the ban did not apply to 

the print media. But despite this fact, in her analysis of British media coverage Curtis 

found “representatives of the IRA and the INLA are virtually excluded from the airwaves 

and rarely profiled in the press...” (Curtis 138). There was a similar hostile attitude to the 

republican constituency in the mainstream Dublin print media. Against this background, 

more than any other print publication, Magill provided a platform where the republican 

viewpoint was recorded. From 1977 to 1990 there were several interviews with IRA 

members which now provide a valuable historical record of the evolution of thinking 

within that paramilitary organisation. The Northern Ireland conflict was an obvious news 

story for a current affairs publication but covering the IRA also made commerical sense 



 10 

especially when other news outlets were either ignoring or marginalising a major 

participant in the story. 

 

The August 1978 issue of Magill led with what was billed as “an exclusive authorised 

interview with the IRA”. Browne had traveled to Belfast in mid-July where he met a 

senior member of the Provisional IRA who had been given permission by the 

organisation’s army council to speak on their behalf. The man – who was known to 

Browne – had joined the IRA in 1970 at the start of the contemporary conflict. During the 

wide ranging interview the IRA man provided answers of considerable authority. He 

spoke about the reorganisation of the movement to prevent British intelligence infiltrating 

its structures; the development of new bombing making capabilities and about the 

intention to resume attacks in Britain.  

 

Browne reproduced the interview in question and answer format, a presentation style he 

favoured and used frequently in subsequent years. The content clearly showed that the 

prospects for peace were bleak: “We now regard talks [with the British] as entirely futile 

and the only time we will talk to the British again is when they come to us and ask our 

help to secure their immediate departure from Ireland” (Browne August 1978: 22). 

Browne asked about the IRA use of kneecapping and other forms of ‘punishments’ – “Is 

this a foretaste of the kind of society the Provisionals would impose if they ever came to 

power?” The reply received can only be described as brutal: 

 



 11 

We don’t have the options of a fair judicial system or a compassionate penal 

system, we necessarily have to employ crude and admittedly somewhat barbarous 

methods to protect the ordinary people in our areas. We have acted only at the 

behest of the people. It is not any good to us to be inflicting unnecessary hardship 

on the communities which give us most support. They call on us to do something 

about the rapists, the child molesters and the criminals. If we ignore these pleas 

and at the same time refuse to allow the conventional police forces into the areas, 

we lose credibility (Browne August 1978: 27). 

 

The Magill interview was a rare opportunity to gain a specific insight into thinking within 

the IRA especially as the Section 31 broadcasting ban meant republicans were not 

interviewed on radio or televison programmes in the Irish Republic. Moreover, few 

national newspapers at the time afforded the IRA the space to outline its perspective in 

such an unmediated environment. The question and answer format also had the advantage 

of allowing the IRA interviewee to comprehensively make his argument. Readers would 

have taken little hope from the interview that the situation in Northern Ireland was about 

to improve in the short term.  

 

Browne was not an apologist for those who sponsored violence in Northern Ireland. The 

April 1979 issue of Magill  featured Airey Neave and a photograph of his bombed out car 

outside the Palace of Westminster in London. Neave, a veteran of World War II and a 

Conservative Party politician, died in the bomb attack on 30 March 1979. A small 

republican paramilitary group, the Irish National Liberation Army (INLA), claimed 



 12 

responsibility for the killing.  Browne secured another “exclusive interview” with a 

representaitve of the illegal organisation. Billed as “Ireland’s Newest Terror Force”, 

Browne observed that, “with the spectacular assassination of Airey Neave within the 

precincts of the House of Commons, the INLA has established itself as a significant 

player in the Northern cauldron” (Browne April 1979a: 5). 

 

Alongside a background piece on the emergence of the organisation formed in 1975, 

Browne again used the question and answer format in publishing the full text of the 

interview material. The INLA accepted responsibility for killing Neave. The magazine 

dealt honestly with its readers in flagging that the interview had been “checked for 

accuracy by a member of the INLA headquarters staff” although there was no indication 

if any changes had been sought or given during this process (Browne April 1979b: 4). 

 

The situation in Northern Ireland led to three cover stories during the first two years after 

Magill first appeared – along with the IRA and INLA interviews, the 10th anniversary of 

the commencement of the contemporary conflict was marked with a 20-page feature. The 

text was sparse, being a straight narrative account of the period since 1968 with the bleak 

conclusion: “The Provisionals say the war will be further intensified in the near future. 

There seems no prospect of a political settlement” (Browne and Myers October 1978: 

32). What was striking about the feature was the strength of the photographs – “a visual 

account of these ten years by some of the world’s outstanding cameramen” (Browne and 

Myers October 1978: 14).  One poignant image captured the partially burnt face of a 

young child. “A generation of children had been reared in conditions of violence and 



 13 

indifference to human life. The consequences are unknown,” Browne, and his colleague 

Kevin Myers, wrote in an accompanying article (Browne and Myers October 1978: 29). 

 

The cover story on the August 1982 issue was headlined, “2002 – the IRA’s Twenty Year 

War. A sustained bombing campaign in England is part of the IRA’s plans for a war into 

the next century.”  The issue came out only weeks after an IRA attack in London in 

which 10 soliders and 50 people were injured. An editorial decision was taken to respond 

to what was a significant news event. In the accompanying article Browne provided an 

assessment of the IRA strategy in targeting mainland Britain. He did not know it at that 

time but the authorities in Dublin were tapping his telephone. The activity emerged later 

in controversial circumstances when it was confirmed that a tap was on Browne’s phone 

for eight years from February 1975 to February 1983 (Tynan 1). When Browne was 

shown the transcripts they included a conversation with one leading republican although 

many had nothing to do with security considerations. Compensation was subsequently 

paid to Browne and to two other journalists who also had their phones illegally tapped in 

part of this period. 

 

 

The Hunger Strikes and the nascent Irish peace process 

 

In March 1981, Bobby Sands, a republican prisoner in the Maze Prison in Northern 

Ireland refused food. The hunger strike action was a development in a protest campaign 

which had been underway since 1976 when the British government introduced its policy 



 14 

of ‘criminalisation’ by refusing to recognise that there was any political dimension to the 

crimes or convictions of republicans. Ten republican prisoners – including Sands who 

was elected as a Westminster MP in this period – died on the hunger strikes protest. 

 

Browne was not content to be a by-stander on the prison crisis. He was publicly 

associated with the prison rights campaign and spoke at a number of meetings. “The H 

Block protest deserves to be supported, even if it incurs the accusation that by doing so 

one is supporting the organisations whose members are most directly affected,” an 

editorial stated (Anon. August 1980: 4). As editor and publisher, Browne determined the 

magazine’s editorial stance but despite his  personal commitment to the prison issue 

Magill did not campaign excessively on the subject. The magazine published a 

considerable number of articles on the hunger strikes although the controversy was 

deemed to merit few cover page leads. A rare example was a cover featuring British 

Prime Minister Margaret Thatcher and the headline, “H Block Crisis Thatcher sweating it 

out… Prisoners to go on dying.” Commercial considerations may have influenced the 

choice of cover image. Throughout the magazine’s history, regardless of who was editor, 

Browne exercised a veto over the front cover image and design.ii For all magazines 

competing on a crowded newsstand catching the eye of a potential purchaser is vital, and 

it is even more so for a magazine like Magill with a relatively small, if influential, sales 

and readership base. For large sections of the population south of the border, Northern 

Ireland was a switch-off, and this reality undoubtedly influenced the decision not to make 

the hunger strikes the main front cover story although throughout this period in numerous 

editions the proson crisi was given promience on the magazine’s inside pages. 



 15 

 

One of the unintended consequences of the hunger strike period was the politicisation of 

the republican movement and the re-emergence of Sinn Féin into electoral politics. 

Internal discussions about a ‘dual strategy’ of military activism and political engagement 

had been underway prior to the hunger strikes but without a clear sense of future 

direction. Brian Trench – a future editor of the magazine – wrote an insightful analysis 

article about the 1978 Sinn Féin Ard Fheis and the contradictory strategy of balancing 

electoralism and militarism.  

 

The hall erupted in wild cheering when a delegate suggested that a British 

industrialist might be picked out and given  24 hours to leave; if he didn’t do so, 

he should be slung from the nearest ESB [electricity] pole. The same applause 

was given the delegate who said that freedom would only be achieved by the gun. 

And for everyone who described the republican prisoners as the ‘freedom 

fighters’, the ‘finest of our men’ or proclaimed that victory in the fight against 

British imperialism was imminent there was a similarly enthusiastic reception 

(Trench 44). 

 

The electoral success during the 1981 hunger strike period showed a constituency of 

support for republican candidates irrespective of the IRA campaign of violence. 

Following the success of first Bobby Sands and later Owen Carron in securing election to 

the Westminster parliament – and other prisoner candidates in a general election in the 

Irish Republic – Sinn Féin reentered the electoral domain. At the Westminster elections 



 16 

in 1983 Gerry Adams took a seat in West Belfast. In July 1983 – with Colm Tóbín as 

editor – the magazine sought to explore the dual strategy of politics and violence. A front 

cover led with the headline “Provos: the Next Phase. The armalite and the ballot box: the 

Provos Interviewed” and, in a clever twist, the two photographs used included republican 

leader Gerry Adams and a balaclava covered IRA member. 

 

On this ocassion, Michael Farrell spoke with the two sides of the republican movement – 

Adams representing Sinn Féin and two unidentified spokespersons authorised to speak on 

behalf of the IRA leadership. The IRA men welcomed Sinn Féin’s electoral successes: 

“The results have been a morale boost for the IRA and have revived the enthusiasm of 

any Volunteers who were enclined to flag. We see the Sinn Féin vote as a clear vote for 

the Brits to get out” (Farrell 7). Victory at the ballot box was not part of a strategy to 

replace military activism with political involvement: “The military struggle will not slow 

down to relate to Sinn Féin’s political activity. If anything, subject to logistical 

considerations, the war is likely to be stepped up” (Farrell 9). Adams was equally 

hardline. He forsaw little difficulty in co-existing the dual strategy.  

 

The IRA does not need an electoral mandate for armed struggle. It derives its 

mandate from the presence of the British in the six counties… [Sinn Féin] stood 

on four clear points: against the British connection and the loyalist veto, for a 

democratic socialist republic and defending the right of people to engage in armed 

struggle (Farrell 13). 

 



 17 

The long-term Adams’ political strategy was to replace the SDLP as the largest 

nationalist party in Northern Ireland alongside “making considerable inroads” in political 

life south of the border. Significantly, Farrell’s interview with Adams hinted at the debate 

underway in the republican movement about fuller involvement in politics in the Irish 

Republic – Sinn Féin candidates in 1983 still adhered to a longstanding abstentionist 

policy in relation to taking any seats won in the Dublin parliament. The policy was 

widely seen as limiting the party’s electoral growth as many voters were unwilling to 

back candidates who would not fully represent their interests through full participation in 

the parliamentary process. Adams was clearly moving in the direction of change:  

 

Republicans have to come up with a strategy which accepts the fact that most 

people in the 26-counties accept the Free State institutions are legitimate. […] 

Sinn Féin does have a position, however, that we will not give recognition to 

Leinster House. I can’t be pragmatic about that. While that remains the position I 

will support it (Farrell 17). 

 

There were, however, different perspectives within the republican leadership and Magill 

did well in reflecting the various strands of opinion. In the September 1984 issue, Gene 

Kerrigan reported on a belief in republican circles that Sinn Féin’s electoral support had 

peaked and that “only a continuous and indefinitely prolonged military campaign will 

convince the British government that the state is ungovernable while the British remain”  

(Kerrigan 8). 

 



 18 

With the benefit of hindsight it is now possible to show that the dominant faction in the 

republican movement was edging in the direction of political activism and that, in this 

period in the 1980s, what is now known as the Irish peace process was born. The 

leadership strategy may not have been fully developed but within a matter of years 

Adams and his colleagues were engaged in secret talks separately with the British and 

Irish governments which ultimately paved the way for the 1994 IRA ceasefire, the 1998 

Belfast Agreement, and Sinn Féin eclipsing the IRA as the dominant force in the 

republican movement. If those republicans who Kerrigan spoke with in the summer of 

1984 had any idea of the future direction of their organisation they certainly gave nothing 

away. Yet like other media outlets, Magill failed to grasp the direction in which events 

would move or, indeed, to get a whiff of the separate clandestine discussions taking place 

between senior political figures in Dublin and London and those in the republican 

movement associated with the IRA. 

 

The decision to allow successful Sinn Féin candidates to take their seats in the Irish 

Republic’s parliament was eventually taken in November 1986 but not before the 

organisation split and many senior members left to form a new republican organisation. 

The debate at a Sinn Féin Ard Fheis (conference) was covered by RTÉ in the context of 

the Section 31 ban which precluded interviews with the key participants.  Despite the 

historic nature of the gathering the archive of the RTÉ television news report on the 

conference today has a sound track from another event entirely – resultantly, the Irish 

national broadcaster has no sound recordings from the event as this writer discovered 

when seeking to listen to reports of the conference proceedings.  “Who Tried To Stop 



 19 

The War? The Provos: The New Split’ was the headline on the Magill front cover which 

used an image of a car bomb exploding alongside pictures of leading republicans, Martin 

McGuinness and Dáithí Ó Conaill. The deep divisions in the republican movement were 

comprehensively assessed.  

 

 The split in Sinn Féin is about much more than abstentionism. […] the abstention 

 debate  was the final step in a power struggle for control of the political and 

 military wings of the  republican movement. Speaking for the [Sinn Féin] Ard 

 Comhairle, and with all the authority of the IRA Army Council, Martin 

 McGuinnes made this clear (Browne and O’Toole 13 November 1986). 

 

The official Irish government policy towards Sinn Féin remained one of marginalisation 

throughout the 1980s. The Section 31 broadcasting ban which kept republicans off the 

airwaves was the principle mechanism for implementing the policy. The focus which 

Magill put on the IRA was an attempt to rebalance this situation and also to give the 

magazine’s readers a deeper understanding of the motivations which underpinned the 

evolving republican strategy. The downside of this perspective, as is discussed in the 

following section, was a limited focus on the overall situation in Northern Ireland. 

 

Reporting Beyond the Republican Movement 

 

The emphasis in Magill’s reporting on Northern Ireland undoubtedly focused on Sinn 

Féin and the IRA. A profile of nationalist politician Seamus Mallon in the February 1986 



 20 

issue after he won a Westminster seat was a rare example of attention being placed on the 

SDLP. During the same period in the mid-1980s political journalist Olivia O’Leary 

provided several articles which threw light on the deepening relationship of cooperation 

between the governments in Dublin and London.  But Magill was more attracted to the 

mavericks. The magazine’s interest lay with the extremes – the IRA on one side, loyalists 

and hardline unionist leaders like Ian Paisley on the other. The reportage was not, 

however, sensationalist. The content was serious and responsible but through this limited 

editorial focus the wider social and political context to the conflict was generally 

neglected. 

 

Indeed, if the magazine’s coverage of the conflict was to be faulted it was that it rarely 

went beyond the macro-political situation to give its readers a sense of life on the ground 

in Northern Ireland. The focus on the nationalist side was firmly place on machinations in 

Sinn Féin and the IRA while on the unionist side Ian Paisley was a favourite of the 

magazine. A rare attempt to provide an insight into life for those living in Northern 

Ireland came when Fionnuala O’Connor wrote about intimidation against Catholic 

families. O’Connor’s article concentrated on the plight of the Dornan family who were 

forced to leave their home of 22-years due to loyalist threats at the time of the annual 

12th of July Orange Order marching celebrations: 

 

First there were phone calls. Then stones through the windows, upstairs and 

down. On the 11th night, a mob broke the small garden fence down and beat up 

48-year-old Dermot Dornan when he came out to try and talk to them. He knew 



 21 

that was silly but he’s a reasonable man. They threw things through the windows 

broke the lights, damaged furniture. And then came the anonymous letter. Printed 

in biro, postmark Craigavon. ‘Your son is a Republican sympathiser and a 

Republican activist. If he is not out of the estate in seven days, we will remove 

him. Ulster Freedom Fighters.’ The youngest boy [one of four boys] in the family 

grins in embarassment rolling his eyes as he quotes the letter’s description of 

himself. They are moving to Poleglass [in Belfast] (O’Connor September 1986). 

 

Alongside the republican movement, Paisley was the other participant in the Northern 

Ireland story to receive considerable editorial attention in Magill. In late July 1979 

Browne arrived at the Free Presbyterian Church on Ravenhill Road in Belfast to meet 

Paisley who as well as being leader of the DUP was also moderator of the Free 

Presbyterian Church. The context was a possible visit by Pope John Paul II to Northern 

Ireland at the time of his journey to the Irish Republic in the autumn of 1979. Paisley 

dominated hardline unionism and his dual role as political and religious leader provided a 

controversial combination of anti-nationalism and anti-Catholicism.  

 

In Paisley, Browne met a reluctant interviewee. “I know it’s another hatchet job you want 

to do on me, but I don’t care. I’ve survive many a hatchet job,” the hardline unionist 

leader warned (Browne August 1979: 35). Browne faced a difficult assignment. “We 

skirmish around some of the points made earlier but the responses are mainly a reiteration 

of what has been said. There is a personal exhortation to me to read the New Testament 

because ‘there is no salvation without Christ’ and ‘I want to see you in heaven’” (Browne 



 22 

August 1979: 35). Paisley opposed the idea of a papal visit to Northern Ireland based on 

religious, political and constitutional arguments. This version of Paisley was far removed 

from the apparently consensus seeking politician elected First Minister of Northern 

Ireland in May 2007 in the Belfast Agreement inspired power-sharing government.  

 

When the Anglo-Irish Agreement – which increased cooperation between the Dublin and 

London governments – was signed in late 1985, Fintan O’Toole traveled north to get the 

views of DUP members. Ten pages were devoted to O’Toole’s report which made for 

chilling reading as DUP figures articulated the deeply conservative nature of Paisley’s 

cocktail of religion and politics. “Fire and brimstone, the Last Days, Armageddon, the 

images are deeply ingrained in the collective mind of the Democratic Unionist Party,” 

O’Toole wrote (O’Toole 20). One of those featured, Jim Wells – a 28 year old Queen’s 

University graduate and DUP public representative – offered a revealing insight into a 

mindset which would have been totally alien to most Magill readers south of the border.  

 

I think we regard ourselves as more British than the British. I think we’re the first 

to stand for the National Anthem and to show respect for the Queen, even more so 

than many mainland British subjects, many of whom have intermarried with 

Pakistanis and West Indians and allowed a dilution of their Britishness. We at 

least have maintained our Britishness, even if other parts of Britain have wavered 

somewhat (O’Toole 21). 

 

 



 23 

Covering Controversy 

By September 1986 Fintan O’Toole had departed as Editor and Browne was once more 

seeking someone to sit behind his desk in the Magill offices in central Dublin. The 

position was vacant for five issues until January 1987 – familiar Browne themes got the 

magazine through this latest period of hiatus. “Yes the alternative government would be 

worse” screamed one frontpage headline while one over-masthead strap line – “a 

woman’s story of 10 year in jail” – hinted at what was a classic Magill piece of reportage.  

 

In the October 1986 issue Jenny McGeever delivered a comprehensive off-the-news-

agenda interview with Mairéad Farrell who had just been released from prison after 

serving a decade long sentence for involvement with the IRA. McGeever’s article, while 

never adopting a judgemental tone, allowed Farrell sufficient space to ensure that the 

reader had an insight into the mentality which drove a committed IRA member. The west 

Belfast woman was 19 years of age when she set out on a republican bombing mission. 

The target was a hotel outside Belfast, a favoured location for members of the security 

forces. “It was never our intention to kill anyone. That’s why we gave the warning. 

Hotels were political and economic targets... I was just carrying out an operation” 

(McGeever 9). 

 

Farrell was carrying a colt 45 as was her colleague Sean McDermott. The third member 

of the IRA unit, Kieron Doherty had a magnum pistol. McGeever wrote: “They ordered 

everyone in the hotel to lie down, planted three [five-pound] bombs saying they were 

from the Irish Republican Army, shouted a warning, telling everyone they had time to get 



 24 

out. And then they ran” (McGeever 8). Nobody was injured as the bombs ripped through 

the hotel building. But word of the attack had reached the security forces. Farrell was 

arrested. McDermott shot dead. Doherty was also arrested but later died on the 1981 

hunger strike in the Maze Prison after having been elected to the Irish parliament. 

 

Farrell was subsequently given a 14-year prison sentence. McKeever’s recorded Farrell’s 

involvement in the prison protest campaign including spending 13 months on the ‘no-

wash’ protest and going 19 days without food. The article delivered a unique insight into 

the prison regime as experienced by republican prisoners, and more particularly 

imprisoned women members of the IRA. There was little sentimentality in the writing 

which allowed Farrell tell her story without propagandistic overtones. The piece is a good 

example of how a work of journalism can turn into an invaluable historical record, in this 

case of a regime which must have dehumanised everybody involved. “You stand there 

nude and freezing while they feel every item of your clothing… you know, shirt cuffs, or 

sleeves or hems on jeans in case you’ve hidden something. It’s a very degrading 

experience,” Farrell said (McGeever 12). 

 

The McGeever interview provided Magill readers with insight which was not found in 

mainstream reporting of events in Northern Ireland.  McGeever was a young journalist 

who a little over a year later would become embroiled in public controversy over a 

breach of the Section 31 broadcasting ban while working as a reporter with RTÉ. Her 

radio package included the voice of Martin McGuinness as the coffins of the three IRA 

members shot dead in controversial circumstances in Gibraltar in March 1988 were 



 25 

brought to Northern Ireland (See Horgan 2002). One of those shot dead in Gibraltar was 

Mairéad Farrell. 

 

A Thames television documentary Death on the Rock featured a witness who added a 

dramatic twist to the Gibraltar story. Carmen Proetta revealed that from the window of 

her flat she had seen three men emerge from a police car and shoot repeatedly at Farrell 

and at one of her colleagues in spite of their having their heads raised “like giving 

themselves up” (Waters 19). The description, if true, had a huge impact on the episode as 

told by the British side. Proetta then faced the British press, elements of which waged a 

campaign to discredit her as a credible witness. She was the ‘Tart of Gib’ according to 

the Sun newspaper which alleged she had worked as a prostitute, run an escort agency 

and was married to a drug pusher. Proetta denied the allegations. 

 

The June 1988 issue of Magill featured what can best be described as good old-fashioned 

reporting with John Waters, who was now editor, analysising the British tabloid press 

stories and contacting those named as sources to confirm the version of events which they 

were reported as telling various newspapers. The exercise threw up some serious 

problems with several articles. The police officer quoted in the Sun article told Waters, 

“you can take it that the story is inaccurate.” The local freelance reporter who had 

assisted the British tabloid accepted that the information he had supplied was “greatly 

exaggerated”. The tabloid journalist who wrote the story was also confronted by Waters, 

and he accepted that his story might have contained some inaccuracies or misinformation.  

 



 26 

It’s all very well with hindsight to say you could have checked and rechecked the 

facts, and in an ideal world one would certainly like to be able to do so. But when 

one is up against deadlines and working against the clock this doesn’t always 

prove possible. You have to rely on instinct and what your sources on the ground 

are able to tell you. Maybe it’s a bit hit-and-miss but that is the nature of the 

business (Waters 20). 

 

Several months later, in October 1988 Waters along with Michael O’Higgins used the 

evidence from a 19-day British public inquiry to retell the story of the Gibraltar killings. 

Derek Speirs’ photography of Mairéad Farrell – taken in October 1986 for the McGeever 

interview – featured this time on the magazine front cover while inside Waters and 

O’Higgins worked through what had emerged from the inquiry to provide a 

comprehensive 22-page anatomy of the four key hours on the Sunday afternoon when the 

IRA members were shot dead. “It all comes down in the end to the twenty-odd shots, 

fired by three men, over an aggregate if not an actual period of ten seconds, which left 

three people dead,” O’Higgins and Waters wrote (O’Higgins and Waters 23). 

 

An academic report into the media’s coverage of the Gibraltar killings was reproduced 

over two separate issues in early 1989. The decision to publish the report in full became a 

recurring feature of the magazine in its final period. Early in 1989, Playboy magazine 

published an interview with Gerry Adams, Danny Morrison and an unnamed IRA 

member. The magazine was banned in the Irish Republic which limited its local 

readership although the contents were reported upon in the national newspapers. The 



 27 

interview was reproduced over 12 pages in Magill: “We do so with some reluctance for, 

in our view, the interviewer was far too facilitatory and partisan. But we felt it 

worthwhile giving our readers the opportunity to read the piece nonetheless” (Anon. 

March 1989: 3). The sentiment may have been worthy but like the Gibraltar report there 

was a sense of filling pages in a publication increasingly lacking in staff and in resources.  

 

In the similar vein, questions could also be asked about the decision to publish what was 

described as a ‘death list’, essentially a list of those who had lost their lives throughout 

1989 in Northern Ireland. “We do this as a reaction against the numbed reaction of most 

people nowadays to those killings regarding them as merely additions to the horrific 

statistics of the conflict there” (Anon. March 1989: 3). No matter how well intended the 

exercise, there was a sense this the regular item was guaranteed to fill space. Each of the 

short entries provided information about the individual killed but the lack of resources at 

the magazine meant the biographical information – and details of the killing – never went 

beyond those published in the daily newspapers.  

 

Conclusion 

In its final phase of publication the focus on Northern Ireland continued but without any 

of the innovation of previous years. From 1983 onwards Browne was attempting to 

combine editing a monthly magazine with the demands of a weekly newspaper, the 

Sunday Tribune. He also had wider managerial demands as publisher of both magazine 

and newspaper. By the late Magill had become a pale imitation of its former self. The 

20th anniversary of the arrival of British soldiers in Northern Ireland made the cover 



 28 

story in August 1989. The material inside, however, amounted to an editorially slight 

two-page assessment of the British army’s role in the North alongside recollection pieces 

from some of those involved in the civil rights campaign in the 1960s. The magazine was 

never to regain its editorial zeitgeist, and in this period it also faced financial pressures 

compounded when colour advertising – where it initially had an advantage over daily 

newspapers – became an option in most national publications due to technological 

advances. In August 1990 amid increasing financial difficulties the decision was taken to 

cease publication. 

 

The magazine’s coverage of Northern Ireland was narrow but comprehensive in the areas 

focused upon. The interviews with representatives of paramilitary organisations provided 

editorial material not featured in the mainstream media, and operated as a counterpoint of 

sorts to the restrictive broadcasting ban on republican representatives. Moreover, during 

the 1980s the magazine increasingly put the spotlight on the highly nuanced debate that 

was underway in the republican movement about the merits of the decision to engage 

with electoral politics while continuing to support military activism. The indepth 

coverage of Gibraltar case was the type of analysis which set Magill apart from other 

print media publications.  

 

At no stage during the 1977 to 1990 period did Magill have the staff or the resources to 

provide comprehensive coverage of the situation in Northern Ireland. The magazine 

never had a designated Northern Ireland correspondent. It relied heavily upon work 

commissioned from freelance contributors and the passionate interest in Northern Ireland 



 29 

held by its publisher and sometime editor. In a small publication like Magill the influence 

of a single individual can significantly impact upon an editorial line. This was the reality 

in Magill where the agenda was very much determined by Browne. 

 

This situation is not to devalue the study of publications like Magill. Indeed, by 

examining the evolution of the magazine’s editorial stance on a specific issue it has been 

possible to test Cottle’s hypothesis about media attention being drawn towards violence – 

and IRA violence particularly. There is certainly validity in this assertion in the case of 

Magill although the magazine’s reportage was consistently substantial which supports – 

from the perspective of a Republic of Ireland publication –Wolsfeld’s conclusion about 

media in Northern Ireland being responsible in their coverage. The material devoted to 

Northern Ireland in Magill was not just of a responsible nature but also offered a 

continuous outlet for republican voices in a period in which they were denied access 

elsewhere in mainstream publications and also by broadcast stations. In this way the 

magazine’s reportage, in particular, tracked the evolution of thinking within the IRA and 

Sinn Fein during the 1980s, and today its legacy is a valuable historical record of the 

initial days of what is now-known as the Irish peace process.   

 

 

Bibliography 

ANON. ‘Paisley walks out of TV discussion.’ The Irish Times 8 May 1970: 4. 

ANON. ‘Journalist fined 20 for for possessing gun.’ The Irish Times 1 December 1971:  

 10. 



 30 

ANON. ‘Hibernian Press Awards for 1971.’ The Irish Times 21 January 1972: 6 

ANON. ‘Editorial,’ Magill August 1980: 4. 

ANON. ‘Editorial.’ Magill March 1989: 3. 

BERRY, DAVID. ‘The Top o’ the Irish.’ The Guardian 10 Feb. 1986, available at  

 www.lexislexis.com, last accessed 25 September 2010. 

BRADY, CONOR. Up With The Times. (Dublin: Gill and Macmillan, 2005). 

BROWNE, VINCENT. ‘There will be no more ceasefire untul the end – The Provisional  

 IRA.’ Magill August 1978: 14-27. 

BROWNE, VINCENT and MYERS, KEVIN. ‘The North: Ten Years of Violence.’  

 Magill October 1978: 14-33. 

BROWNE, VINCENT. ‘Ireland’s Newest Terror Group.’ Magill April 1979a: 5. 

BROWNE, VINCENT. ‘Why we killed Aiey Neave – the INLA.’ Magill April 1979b: 4- 

 5. 

BROWNE, VINCENT. ‘ “Have Good Cheer, No Pope Here” .’ Magill August 1979: 34- 

 37. 

BROWNE, VINCENT. ‘Editorial,’ Magill January 1985: 6-11. 

BROWNE, VINCENT and O’TOOLE, FINTAN. ‘The Ballot and the Bullet,’ Magill 13  

 November 1985: 8-15. 

COTTLE, SIMON. Reporting the Troubles in Northern Ireland: Paradigms and Media  

 Propaganda, Critical Studies in Mass Communications, 14 (1997): 282-296. 

CURTIS, LIZ. The Propaganda War the British Media and the 'Battle for Hearts and  

 Minds' (London: Pluto Press 1984). 

DIXON, PAUL. Northern Ireland The Politics of War and Peace. (London: Palgrave,  



 31 

 2001) 

FARRELL, MICHAEL. ‘The Armalite and the Ballot Box,’ Magill July 1983: 7-17. 

HORGAN, JOHN. Irish Media: A Critical History Since 1922. (London: Routledge,  

 2001). 

HORGAN, JOHN. ‘Journalists and Censorship: a case history of the NUJ in Ireland and  

 the broadcasting ban 1971-94.’ Journalism Studies 3 3 (2002): 377-392. 

HORGAN, JOHN. Broadcasting and Public Life RTÉ News and Current Affairs, 1926- 

 1997. (Dublin: Four Courts Press, 2004). 

KAVANAGH, NIAMH. Magill – Maverick or Mainstream Magazine? Unpublished MA  

 Thesis. (Dublin City University, 1997). 

KERRIGAN, GENE. ‘ “The IRA has to do with the IRA has to do” ,’ Magill September  

 1984: 8-17. 

McGEEVER, JENNY. ‘The Story of Mairead Farrell,’ Magill October 1986: 6-18. 

MILLAR, DAVID. Don’t Mention The War Northern Ireland, Propaganda and the  

 Media. (London: Pluto, 1994). 

MORASH, CHRISTOPHER. A History of the Media In Ireland. (Cambridge: University  

 Press, 2010). 

MYERS, KEVIN. Watching the Door: A Memoir 1971-1978. (Dublin: Lilliput, 2006). 

O’BRIEN, MARK. The Irish Times A History. (Dublin: Four Courts Press, 2008) 

O’CONNOR, FIONNUALA. ‘A Bad Atmosphere,’ Magill September 1986: 26-35. 

O’HIGGINS, MICHAEL and WATERS, JOHN. ‘The anatomy of an afternoon,’ Magill  

 October 1988: 22-43. 

O’TOOLE, FINTAN. ‘Fire and Brimstone,’ Magill 14 November 1985: 16-27. 



 32 

 ROLSTON, BILL AND MILLER, DAVID. (eds.) War and Words The Northern Ireland  

 Media Reader (Belfast: Beyond the Pale, 1996). 

SNOW, JON. Shooting History A Personal Journey (London: Harper Perennial, 2005). 

SONWALKAR, PRASUN. “Out of Sight, Out of Mind? The non-reporting of small wars  

 and insurgencies’. In ALLAN, STUART AND ZELIZER, BARBIE. (eds.)  

 Reporting War: Journalism in Wartime (London: Routledge, 2004). 

TAYLOR, PETER, “Reporting Northern Ireland.” In ROLSTON, BILL AND MILLER,  

 DAVID. War and Words The Northern Ireland Media Reader (Belfast: Beyond 

 the Pale, 1996). 

TRENCH, BRIAN. ‘Provisional Pot-Pourri.’ Magill November 1978: 44-45. 

TYNAN, MAOL MUIRE. ‘Mitchell admits he ordered 40 phone taps as Minister.’ The  

 Irish Times 31 March 1997: 1. 

WATERS, JOHN. ‘The Vilification of Carmen Proetta,’ Magill June 1988: 19-23. 

WHITE, ALEX. “Section 31: ministerial orders and court challenges.” In CORCORAN, 

 MARY P. AND O’BRIEN MARK. (eds.) Political Censorship and the 

 Democratic State (Dublin: Four Courts Press, 2005). 

WOLSFELD, GADI. Media and the Path to Peace (Cambridge: University Press, 2004). 
 

 

 
 

i The magazine re-emerged in 1997 for a further eleven issues under Browne’s 
stewardship but was sold in 1998, and since then has gone through two ownership 
changes. It has most recently been a quarterly publication but bearing little 
resemblance in content to the magazine which is considered in this article. 
ii The relationship between Browne and his editors has been recorded in 
interviews conducted by the current author with Colm Tóbín, Fintan O’Toole, 
John Waters and Brian Trench. 


