
 

 1 

Opposite Assumptions: The Relationship between the Roman Catholic Church and News 

Journalism in Ireland 

 

Mark O’Brien, Journal of Church and State, (64:1), 2022, pp 110– 131 

 

 

Introduction 

 

The relationship between the Roman Catholic Church and news journalism in Ireland has long 

been problematic.1 Reviewing the nature of the relationship between the Church and Irish jour-

nalism in the early 1960s, the Dublin archdiocese’s “public image” committee recorded that 

many journalists believed that “the Church enjoys a special protection from criticism in the 

editorial and letter columns of newspapers other than the Irish Times.” The report also noted 

that it was “well known among journalists that certain newspapers have a policy of keeping off 

issues in which the Church may be involved.”2 Three decades later, the prominent journalist 

Fintan O’Toole declared that the Church and journalism were very much at odds. He noted that 

“journalism operates on the assumption that almost nothing is known, that everything has to 

be found out [while] the church operates on the opposite assumption: that everything that mat-

ters in known, has been revealed to us, and needs only to be interpreted correctly and acted 

upon.” Since, O’Toole concluded, the Church was the font of traditional wisdom, the message 

from the Church was clear: “those who do not agree with us should shut up.”3 While each 

statement tells us something about the nature of the relationship between the Church and jour-

nalism in their respective eras, they tell us little about how that relationship changed over the 

decades. While many have correctly identified the scandals reportage of the 1990s as a fulcrum 

moment in the relationship between the Church and journalism (and indeed, the future of the 

Church in Ireland), it is important to acknowledge that the dynamics of the relationship had 

                                                 
1 “News journalism” is taken to mean news journalism in the round and not religious journalism exclusively. In 

Ireland, the role of the Church extends beyond faith issues; it plays a central role in the education, health, and 

social welfare sectors and so it features in many news stories involving these sectors. News journalism also ex-

cludes religious programming as it does not fall under the remit of newsrooms.  
2
 “The journalist and the church,” undated but most likely late 1963 or early 1964, AB8/B/XXVI/e/78, Dublin 

Diocesan Archive, Holy Cross College (hereafter DDA). 
3 Fintan O’Toole, “Church values versus search for truth,” Irish Times, February 21, 1991, 10. 



 

2 

been changing quite considerably long before these scandals came to light.4 This article pro-

vides a structured reconnaissance of the relationship over the course of the twentieth-century 

and seeks to provide a framework for thinking about the primary forces that were in play within 

the relationship. While acknowledging that the relationship between social change and media 

change is complex, not always amenable to quantification or metrification, and open to contin-

uous debate, the article conceptualizes the changing Church–media relationship in terms of: 1) 

the establishment of a national television station, required by law to be objective and impartial 

in terms of its news and current affairs output; 2) the increased prevalence of “outsider” jour-

nalism—that is content produced by non-native journalists for Irish publications, content pro-

duced by Irish journalists for overseas publications, and content produced by exile Irish jour-

nalists for overseas publications, all of which cast a cold eye on the nature of Irish society; 3) 

the emergence of new discourses that challenged the teachings of the Church and which were 

adopted by the mainstream press; and 4) the impact of new technology that, for a brief period, 

resulted in a flourishing, independent-minded periodical press.5 By itemizing such change, one 

gets a fuller picture of the evolving nature of the Church–media relationship as it entered the 

contentious decade of the 1990s. The advantages of such conceptualization are that: 1) it invites 

use to take the “long view” of social change, thereby providing context to social debate; 2) it 

encourages us to consider the current situation in light of fuller rather than partial context; and, 

3) it may help in thinking about the future trajectory of the relationship in the knowledge that 

hindsight is often the best form of foresight.  

 

Political Independence and AutomaticDeference  

 

Following independence from Britain in 1922, the nascent Irish Free State was engulfed in a 

short but bitter civil war between those who accepted and those who rejected the Anglo-Irish 

Treaty of 1921, which partitioned the island into a self-governing dominion of twenty-six coun-

ties and a state-let of six counties that remained part of the United Kingdom. Allegations of 

                                                 
4 For analysis of these scandals see Susie Donnelly & Tom Inglis, “The media and the Catholic Church in Ire-

land: reporting Clerical child sex abuse,” Journal of Contemporary Religion 25, no.1 (2010): 1–19; Colum 

Kenny, “Significant television: journalism, sex abuse and the Catholic Church,” Irish Communications Review 

11 (2009): 63–76; Michael Breen, “The good, the bad, and the ugly: the media and the scandals,” Studies 89 

(2000): 332–38; Kevin Hegarty, “The Church and the Media,” The Furrow 47, no. 2 (1996): 75–80.  
5 While it is important to note that such developments took place against the backdrop of momentous economic 

and social change, such as the adoption of free trade and the introduction of free second-level education, this 

article focuses on changes in the media-sphere.   



 

3 

treachery and competing claims to the mantle of Irish republicanism meant that one of the few 

cohesive elements in the new state was that of religion. Whatever view one took of the 1921 

Treaty, the vast bulk of the new state’s population was Roman Catholic: 92% of the population 

identified as Catholic in the 1926 census.6 The Church predated the existence of the state and, 

as the undisputed arbiter of morality in Irish life, the hierarchy’s annual message to the faith-

ful—the Lenten Pastorals—were reproduced verbatim in the national and provincial newspa-

pers.7 These pastorals warned of the dangers of modernity. Foreign dances and music, alien 

dress codes, alcohol consumption, dance halls, risqué literature and British Sunday newspapers 

all received attention from the hierarchy in the early 1920s. What followed was a glut of legis-

lation to address the hierarchy’s concerns. The Intoxicating Liquor Act of 1924 reduced the 

opening hours of public houses, while a similar act in 1927 reduced the number of such estab-

lishments. Moreover, the Public Dance Hall Act of 1935 required the organizers of public 

dances to obtain a license from the state, with the result that dances were held only in parochial 

halls under the supervision of the Church. In the mid-1920s, a Church-led campaign against 

indecent literature and objectionable publications bore fruit, first in the establishment of the 

statutory Committee on Evil Literature and secondly in the Censorship of Publication Act of 

1929, which allowed for the banning of contentious books and periodicals.8 

 Irish independence thereby constituted a political revolution rather than a social revo-

lution, a point conceded in 1923 by the new state’s minister for justice, Kevin O’Higgins, who 

described the new Irish political establishment as “probably the most conservative-minded rev-

olutionaries that ever put through a successful revolution.”9 Thus, the first four decades of the 

new state (1920s-1960s) “were notable for institutional continuity rather than change” and that 

“economic orthodoxy, Catholic social teaching, and the doctrine of self-sufficiency had proved 

inhospitable soil for anything but a minimal state.”10 As well as adopting a policy of economic 

protectionism from 1932 onward, the state “was active primarily as the financier, not as the 

direct provider of services in key areas such as education—actual control remained with non-

state institutional structures.”11 The dominant role of the Church as an “auxiliary state” was 

accompanied by political deference. All political parties were careful to publicly demonstrate 

                                                 
6 Census figures taken from https://www.cso.ie/en/census/. 
7 For a review of the Church’s role in Irish society see Tom Inglis, Moral Monopoly: The Rise and Fall of the 

Catholic Church in Modern Ireland (Dublin: UCD Press, 1998). 
8 For more see Michael Adams, Censorship: The Irish Experience (Alabama: Alabama University Press, 1968). 
9 Irish Parliamentary Debates (Dáil Éireann), vol. 2 (col. 1909), March 1, 1923. 
10 Richard Breen, Damien F. Hannon, David B. Rottman and Christopher T. Whelan, Understanding Contempo-

rary Ireland: State, Class and Development in the Republic of Ireland (Dublin: Gill and MacMillan, 1990), 1, 4.  
11 Richard Breen et al, Understanding Contemporary Ireland, 21. 

https://www.cso.ie/en/census/


 

4 

that their political programs did not contradict the teachings of the Church. The new Constitu-

tion of 1937, while granting freedom of religion, recorded the “special position” of the Church 

as the faith of the majority of the population.  

The centrality of and deference to the Church in every aspect of Irish life was mirrored 

in the media sphere. As one commentator has put it, in this era  

 

the Church received obsequious and uncritical coverage . . . Bishops were a kind of 

Irish aristocracy. They lived in palaces and their consecrations were reported in the 

awed and sycophantic language used for the coronation of a monarch. In a drab Irish 

social landscape the purple worn by bishops added a cautious lustre to life. Their views 

were never questioned, motives were never analysed and clerical scandals were not 

considered within the realm of human possibility.12  

 

All the national newspaper titles either championed the role of the Church in Irish society or 

knew that to critique it was to court public odium. The Irish Independent, established in 1905 

after its proprietor William Martin Murphy had attended a conference that heard calls for the 

founding of a truly Catholic Irish newspaper, was distinguished most by its Catholic ethos; so 

much so that in 1954, as it celebrated its fiftieth anniversary, Dublin’s Catholic Archbishop 

John Charles McQuaid praised its “policy of distinctive loyalty to the church.”13 As one jour-

nalist with the newspaper remembered, when writing about anything to do with the Church 

“blandness” was required: “You wrote ‘nice’ copy and nice copy meant the sub-editors did not 

have to entertain qualms about letting it through. It was eminently suitable to the era when the 

Catholic Church exerted an influence in Irish life that was awesome and it extended into what 

went into the papers and what stayed out.”14 In a similar vein, the Irish Press, founded in 1931 

as the voice of the defeated anti-Treaty faction, was careful not to give any hint that those who 

had belatedly accepted the treaty were in any way a threat to the state or the Church’s position 

within it. In the midst of the 1932 general election campaign, the Irish Press stressed that the 

political philosophy of its political master, Fianna Fáil, was in accord with the papal encyclical 

Quadragesimo Anno.15  

                                                 
12 Hegarty, “The Church and the Media,” 77. 
13 Anon., “Fiftieth anniversary edition,” Irish Independent, January 3, 1955, 12.  
14 Raymond Smith, Urbi et Orbi and All That (Dublin: Mount Cross Publishers, 1995), 2–3.  
15 Mark O’Brien, De Valera, Fianna Fáil and the Irish Press: The Truth in the News (Dublin: Irish Academic 

Press, 2001), 48. 



 

5 

There also existed a vigorous Catholic press. Established in 1888, the Irish Catholic 

was “a conservative-national organ, supporting the Irish Hierarchy in their corporate decisions 

on all religious and political matters,” while The Catholic Standard, dating from 1928, was 

equally devoted to the church line, but in a more strident manner.16 In particular, it kept a 

watching brief on the newspaper that represented the views of the state’s minority Protestant 

population, The Irish Times, which of all the national titles was most likely to critique the 

power structures of Irish society. Established in 1859, the Times had editorialized against Irish 

independence and, post-independence, what it viewed as developments that impinged on the 

civil rights of the minority population—most particularly the compulsory learning of the Irish 

language and the introduction of literary censorship. 

In such an environment, critical journalism was rare, made even more so by the fact 

that, for the most part, journalists in the early decades of the state’s existence were under-

educated, were poorly paid and endured poor working conditions. Attempts to unionize jour-

nalists were rebuffed by newspaper proprietors for almost three decades, until agreement on 

basic terms and conditions of employment were agreed upon in 1947. Thus, Irish newspapers 

generally reported developments but rarely critiqued them. Reflecting on this situation, one 

journalist noted that up to the 1960s Irish journalists were generally “a docile lot, anxious to 

please the proprietor, the advertiser, the prelate, the statesman.” The era was, he argued, char-

acterized by “an unhealthy willingness to accept the prepared statement, the prepared speech, 

and the handout without demanding the opportunity of asking any searching questions by way 

of follow-up.” He concluded that the fundamental defect of Irish journalism during this time 

was “its failure to apply critical analysis to practically any aspect of Irish life.”17 Even when, 

as in 1951, the Church engaged in overreach in terms of influencing legislation, the response 

within the press was mixed. The Church’s opposition to the government’s planned introduction 

of free maternity education and healthcare for new mothers resulted in a clash between the 

reforming minister for health, Noel Browne, and his cabinet colleagues. When Browne re-

signed he sent the confidential correspondence between Church and state to the Irish Times, 

which ran it on the following day’s front page and declared in a leading article that “the Roman 

Catholic Church would seem to be the effective Government of this country.”18 While the other 

two national newspapers—the Irish Independent and the Irish Press—reported on the political 

                                                 
16 See John Dunne, Headlines and Haloes (Dublin: Catholic Press, 1988).  
17 Michael O’Toole, “The Roman Catholic Church and the Media in Ireland,” in Tony Fahy and Mary Kelly 

(eds), Media Association of Ireland Essays (Dublin: MAI, 1988), 11–14.  
18 Anon., “Contra mundum,” Irish Times, April 12, 1951, 5. 



 

6 

fallout, neither commented on the controversy, as to do so would constitute adopting a position 

on the scheme that the Church opposed but that would have benefitted their readers. Such was 

the rigid media-sphere in which the Church’s worldview—though occasionally challenged—

reigned supreme. It was into this environment that the television was introduced.     

 

The Introduction of Television  

As noted by Robert Savage, the introduction of television broadcasting to Ireland was a drawn-

out affair with a multitude of committees and commissions established to examine the issue, 

all of which involved input from the Church.19 However, the ultimate decision-making about 

the introduction of Telefís Éireann (later RTÉ) was notable for its lack of consultation with the 

Church, being primarily the work of the minister for posts and telegraphs, Michael Hilliard. 

Hilliard resisted all suggestions from fellow ministers to dilute what he viewed as the need for 

the station to be strictly objective and impartial in its coverage of news and current affairs. 

Hilliard rejected, for instance, the suggestion that the new station be advised by religious and 

political advisory committees.20 The requirement for the station’s news to be objective and 

impartial was a radical departure for Irish journalism. Up to then, all national media organiza-

tions had been linked—tenuously or otherwise—to various interest groups, acting as the 

voice—official or unofficial—of such interest groups. As noted by one journalist, “television 

brought with it a new brand of vigorous, questioning journalism which required politicians and 

even clerics to explain themselves before the cameras. The new regime was almost as traumatic 

for print journalists as it was for the public figures who had to face the hostile environment of 

the TV studio.”21 The idea of needing to defend a viewpoint against competing interpretations 

was anathema to those who had never had to do so before—a concern captured in a report to 

Dublin’s Archbishop John Charles McQuaid, which noted that of the sixteen producers hired 

by the new station, only four were Catholic. The producers appeared not to subscribe to the 

church’s infallibility on social issues. Due to this, they were variously described as “a Liberal”; 

“a Left-wing trade unionist and writer”; “a divorced actress who has been associated with nu-

merous left-wing groups for many years”; “violently anti-clerical”; “an admirer of Joyce, 

Yeats, etc.”; “anti-clerical and […] against all forms of censorship”; “one of the leading Lib-

erals here”; “a divorced Jewess . . . associated with the production of indecent plays in Dublin 

                                                 
19 Robert Savage, Irish Television: The Political and Social Origins (Cork: Cork University Press, 1996).  
20 Letter from government secretary to Hilliard, December 4, 1959 and Hilliard’s reply, n/d, TSCH/3/S16748A, 

National Archives of Ireland. 
21 O’Toole, “The Roman Catholic Church and the media in Ireland,” 11.  



 

7 

for some years.”22 An attempt by McQuaid to impose a “personal liaison priest in Dublin, the 

City and Diocese in which is situated the Television centre [to] facilitate the necessary consul-

tations between the Television authority and the Archbishop of Dublin” failed when station 

management appointed a Dominican priest to the position of religious advisor.23 In later years 

Kevin McCourt, who was then director general of the station, recounted how he and the chair 

of the station’s governing authority, Eamon Andrews, “spent many hours . . . analysing, plan-

ning against giving the Hierarchy collectively or singly, any voice in control of programme-

making.”24 Aghast at this move, McQuaid wrote to McCourt and insisted that he (McQuaid) 

was “the sole authority competent in matters of Faith and morals in the Diocese in which your 

station is situated.”25 McQuaid’s asserted authority was refuted by the station the following 

month, when the liberal theologian Fr. Gregory Baum was interviewed on its Newsview pro-

gram in relation to the Second Vatican Council. This prompted a next-day missive from 

McQuaid’s secretary, Rev. James McMahon, requesting McCourt “to state by whose authority 

Rev. Gregory Baum, OSA, who appeared on a Telefís Éireann programme, was invited to 

speak and did speak in this Diocese on matters of Faith and Morals.”26 McCourt declared in a 

reposte that while the station was responsible for using Baum’s services, it assumed “that if he 

required ecclesiastical clearance to participate in a programme of the kind involved, this would 

be a matter between him and the ecclesiastical authorities.”27 The message was clear: the sta-

tion would pick its own experts to analyze and comment on current affairs and would not take 

direction from any quarter in relation to such content. It must be noted, however, that such 

conflicts were more prevalent in relation to light entertainment than news journalism.  

In particular, The Late Late Show caused much friction between the Church hierarchy 

and station management. On one occasion, the show’s host, Gay Byrne, asked a quiz contestant 

what colour nightdress she wore on her wedding night, and the contestant replied that perhaps 

none was worn. The following day’s Sunday Press, which had been contacted directly by 

Bishop Tom Ryan, led with the bishop’s condemnation of the show. As Tom Inglis has noted, 

the incident demonstrated “how the language of television with its emphasis on being sexy, 

exciting and entertaining was fundamentally at odds with the Church . . . a woman had con-

fessed her sexual secrets to a man, but Gay Byrne was no priest and the television was no dark 

                                                 
22 Undated report on Telefís Éireann, AB8/B/XXVI/a/3/54, DDA. 
23 Letter dated October 11, 1961, AB8/B/XXVI/a/3/9, DDA. 
24 Quoted in John Bowman, Window and Mirror: RTÉ Television: 1961–2011 (Dublin: 2011), 67. 
25 Letter dated November 7, 1963, AB8/B/XXVI/a/3/9, DDA.  
26 Letter dated December 12, 1963, AB8/B/XXVI/a/3/71 and 72, DDA. 
27 Letter dated December 17, 1963, AB8/B/XXVI/a/3/70, DDA. 



 

8 

confessional.”28  When Archbishop McQuaid complained to the station’s director general, 

Kevin McCourt, that the item show segment was “vulgar, even coarse and suggestive,” 

McCourt observed that “television possesses some magnetism for risk-taking and for being 

racy, especially in the field of light entertainment.”29 Some weeks later, when a Trinity College 

Dublin student, Brian Trevaskis, criticized McQuaid for supporting literary censorship and re-

ferred to Galway’s new cathedral as a monstrosity and its bishop as a moron, McCourt wrote 

to McQuaid to explain that “lapses from good taste and outbursts of bad manners on television 

programmes . . .  may not necessarily be premeditated in themselves, but perhaps stem from 

the stimulation and exhibitionism sometimes created by television.”30 Several priests urged 

McQuaid to take action—“to see to it that the suave Mr. Byrne be prevented from providing a 

platform for the vermin of England, France, USA, or anywhere such vermin can be picked 

up”—but in effect, McQuaid was powerless to intervene.31 In an attempt to move with the 

times, McQuaid established the Dublin diocesan press office in May of 1965. He also sent a 

young priest, Fr. Joe Dunne, on a three-month broadcasting course in New York. Dunne later 

initiated one of Irish television’s most innovative programs. First airing in 1962, Radharc was 

initially a religious affairs program but soon spread its coverage into social affairs, covering 

such issues as young offenders, homelessness, Irish emigrants in Britain, and adoption.32 As 

Robert Savage has remarked, “the series helped Irish society become aware of complex polit-

ical and social problems both at home and abroad.”33 But the advent of Radharc was reflective 

of a curious duality within the Church’s exposition of social affairs. Such issues could be dis-

cussed within the context and confines of an albeit enlightened religious program but not on 

the pages of national or international newspapers.  

 

“Outsider” Journalism 

The phenomenon of “outsider” journalism—content produced by non-native journalists for 

Irish publications, content produced by Irish journalists for overseas publications, and content 

produced by exile Irish journalists for overseas publications, all of which cast a cold eye on the 

nature of Irish society—was always a phenomenon that the Church had to contend with. While 

                                                 
28 Tom Inglis, Moral Monopoly, 231–32.  
29 Letter dated February 15, 1966, AB8/B/XXVI/a/3/70, DDA. 
30 Letter dated April 5, 1966, AB8/B/XXVI/a/3/110, DDA. 
31 Letter dated May 13, 1968, AB8/B/XXVI/a/3/148, DDA. 
32 For an account of Radharc, see J. Dunne, No Tigers in Africa (Dublin: Columba Press, 1986).  
33 Savage, Loss of Innocence, 242. 



 

9 

in the early part of the century the Church could use its institutional clout to contain such jour-

nalism by putting pressure on journalists, editors, or newspaper proprietors, such tactics be-

came increasingly less effective as the decades passed. Recalling his journalism career in Dub-

lin in the 1930s, Australian journalist Chris O’Sullivan observed how the Church took excep-

tion to his family’s non-attendance at weekly Mass, his role in the pioneering 1936 Irish Press 

investigation in the Dublin slum tenements, and how pressure was put on the paper’s proprietor 

to sack him: 

 

The fact that I was not a conformist, not a Catholic, wasn’t seen going to church, went 

against me. The priests actually threatened – they made me an offer with one hand and 

threatened me with the other: they said if you don’t send your children to church, things 

will be very difficult for you. I was just, what you might call, what is called, a free 

thinker: but I did not want to be under the thumb of the church. The church was the 

biggest landlord in Ireland and rack-renter.  . . . The church put pressure on de Valera 

to get rid of me.34 

 

O’Sullivan was let go by the Irish Press in late 1936. Tim Pat Coogan, who became Irish Press 

editor in 1968, recalls that some of the journalists who had worked on the tenement series told 

him that “many of the slum properties excoriated by the series were owned by ‘important per-

sonages’; including those of the Church.”35 A similar situation pertained in relation to journal-

ist Liam MacGabhann who was the Irish correspondent for the London-based newspaper The 

People. MacGabhann demonstrated a rare independence of mind in his reportage on Irish so-

ciety for a range of international publications. For the audacity of accepting an invitation to 

visit the USSR as a representative of The People in 1955, MacGabhann was denounced by the 

leading Catholic newspaper, The Standard, which accused him of “enjoying hospitality dis-

pensed by the bloodstained hands of Kremlin murderers and persecutors.”36 This “virtual smear 

campaign,” as one journalist described it, ensured that MacGabhann’s regular appearances on 

Radio Éireann were abruptly ended.37 On his return, MacGabhann was told by a station official 

                                                 
34 Interview of Chris O’Sullivan conducted by Andrew Reeves, July 26, 1978, National Library of Australia 

Oral History and Folklore Collection. 
35 Tim Pat Coogan, Ireland in the Twentieth Century (London: Hutchinson, 2003), 721.  
36 Anon., “Russia,” The Standard, January 28, 1955, 1. 
37

 Brian Fallon, An Age of Innocence: Irish Culture 1930–1960 (Dublin: Gill & Macmillan, 1998), 258. 



 

10 

that he was “no longer in good standing.”38 Having been contacted by one of Archbishop 

McQuaid’s intermediaries, León O Broin, secretary of the department of posts and telegraphs, 

noted that he had been “disturbed by some talks given on Radio Éireann recently by Liam 

MacGabhann.” He had thus intervened to express disapproval, and steps were taken to avoid a 

recurrence: “talks by ‘Liberals’ and fellow travellers would be excluded as far as possible.”39 

MacGabhann also drew criticism from the hierarchy for reporting on the Church-inspired boy-

cott of Protestant businesses and farms in the village of Fethard-on-Sea in 1957. In particular, 

his reporting on the boycott for Time magazine, which coined the phrase “Fethardism” to de-

scribe a boycott organised on sectarian lines, drew international attention to the conduct of the 

Church in Irish society.40  

 The Church also had to contend with Irish journalists who, having moved abroad, wrote 

about Irish society for overseas publications that circulated within the state. Having moved to 

Paris as a freelance journalist, Peter Lennon wrote for Guardian. After visiting Dublin in 1963, 

he profiled the country he had left where, he recalled, “it was considered normal to be perpet-

ually on the way to confession.”41 Lennon’s series “Censorship in Ireland” set out to examine 

“the extent to which Church and State prohibitions exist in Ireland, their true nature, and the 

effect of . . . widespread and deep-rooted systems of suppression.” Ireland was, he contended, 

“dominated by a handful of authoritarian, dogmatic figures who do not feel that they have to 

answer to anyone for their activities.”42 Among the topics covered by Lennon was Church in-

volvement in the education system, the university sector, and book and film censorship.43 

While Lennon acknowledged that there existed an enlightened cadre of clerics who criticized 

the status quo, he concluded that they almost always came up against a potent foe, Archbishop 

John Charles McQuaid.44 The subject of Lennon’s final article, McQuaid was described as be-

ing “generally on the side of the obscurantists” and as exasperating “some of the young or 

intellectually mature members of the clergy who would like to see Ireland lifted out of its in-

tellectual swamp.”45 In his first article, Lennon noted that his series contained nothing blasphe-

mous, indecent or obscene and invited Irish newspapers to reprint his series free of charge.46 

                                                 
38 Anon., “The Pic-Man,” The Pictorial, August 6, 1955, 2. 
39 Memo dated February 11, 1955, AB8/B/XXVI/a/1/34, DDA. 
40 Tim Fanning, The Fethard-on-Sea Boycott (Cork: Collins Press, 2010), 102–04.   
41 Peter Lennon, Foreign Correspondent: Paris in the Sixties (London: Picador, 1994), 122. 
42 Peter Lennon, “Climate of repression,” The Guardian, January 8, 1964, 10.   
43 Peter Lennon, “Students in blinkers,” The Guardian, January 9, 1964, 8.   
44 Peter Lennon, “Turbulent priests,” The Guardian, January 10, 1964, 10.   
45 Peter Lennon, “Grey eminence,” The Guardian, January 11, 1964, 6.   
46 Peter Lennon, “Climate of repression,” The Guardian, January 8, 1964, 10.  



 

11 

No national title reprinted the series and only the Irish Times commented on the series.47 It 

noted that The Guardian had been “fretting about the state of censorship and clerical authori-

tarianism here” before observing that “to speak up it is not necessary to squeal,” as the issues 

identified by Lennon were “common in one form of another to organised societies anywhere.” 

Nonetheless, it conceded that for such issues to be resolved it was essential “that they should 

be discussed and solved in the open.”48 As noted by Patrick Maume, Lennon’s series “set the 

tone for a new era of public criticism” in which it was argued that “an Irish revolution intended 

to establish republican social and intellectual equality had been usurped by elites who presented 

themselves as unchallengeable, God-given authorities and who, by promoting an unreal, ideal-

ised image of the country, had blocked the discussion of grievous social problems.”49 

 Such social problems were given increased coverage in the re-invented Irish Times of 

the 1960s. The title’s move away from its Protestant heritage with the aim of being an impartial 

paper of record resulted in an intensification of “outsider” journalism within the title. Two 

appointments in particular—those of English journalist Michael Viney and American journalist 

Mary Maher—resulted in a colder eye being cast on the nature of Irish society. While Viney 

spearheaded the development of social affairs journalism at the paper, Maher led the re-inven-

tion of women’s journalism. Viney and Maher were given the freedom to develop deeply-re-

searched, social inquiry-based series on topics that had remained invisible in Irish media for 

fear of offending political or religious sensibilities. The topics addressed by Viney—“Mental 

Illness in Ireland” (1963), “Alcoholism” (1964), “No Birthright – the Unmarried Mother and 

her Child” (1964), “A World Made Mad – A Study of Schizophrenia” (1965), “Young Offend-

ers” (1966), “Broken Marriages” (1970)—gave a very different impression of Irish society than 

that which had pertained up to then. Writing in The Guardian in 1965, Peter Lennon observed 

that Viney was able to write such articles “because he was trained outside Ireland and had a 

different set of nerves and conditional reflexes to Dublin taboos.”50 Recalling his arrival, Viney 

remembered he “found an Ireland virtually innocent of social inquiry or investigative journal-

ism.” His eight-part series “Young Offenders,” published in 1966, was the first to indicate that 

not all was well in the industrial schools run by religious orders. Recalling the series, Viney 

noted he “was aware of treading on strange cultural and historical ground and of the absence 

of professional secular expertise and self-scrutiny familiar from Britain.”51 In his article on 

                                                 
47 The Southern Star (a regional title) reprinted two of Lennon’s articles.  
48 Anon., “Most distressful country,” Irish Times, January 18, 1964, 9.  
49 Patrick Maume, “Peter Lennon,” in Dictionary of Irish Biography (Cambridge: Cambridge University Press).  
50

 Peter Lennon, “Lifting the Irish curtain,” The Guardian, January 19, 1965, 8. 
51 Michael Viney, “Response to child abuse report,” Irish Times, June 12, 2009, 15. 



 

12 

Daingean, the largest industrial school, he observed that clerical vocation was “unsupported by 

any formal training in institutional child care [and they had] made little attempt to keep up with 

international writing, discussion and experiment in the care of deprived and delinquent chil-

dren.” Noting that such institutions had often been “regarded within their orders as places of 

banishment or refuge for inadequate or misfit religious,” he concluded that “these were not the 

most suitable men to have the care of children.”52 Given his interest in social affairs, Viney’s 

work was reviewed by Archbishop McQuaid’s vigilance committee. It simply noted that 

“Viney, an Englishman and a non-Catholic, while presenting and writing reasonable articles 

on social issues is not an expert sociologist.”53 Since this was the first time that these topics 

had been investigated in detail in a public forum, many of Viney’s series were reproduced in 

pamphlet form by the Irish Times. They also served as sociological texts in an Ireland in which 

the discipline was beginning to emerge. Viney’s series also positioned these issues firmly 

within the public sphere as public interest affairs, and not the reserve of any one institution. 

While some of his topics had received once-off treatment in The Bell in the 1940s, Viney’s 

series constituted the first sustained effort to migrate such issues from the private sphere of 

morality to the public sphere of politics and social affairs. 

 

New Discourses  

 

Adding to the creative disruption of the advent of television and sustained social affairs jour-

nalism was the reinvention of female journalism from the late 1960s and its adoption of new 

feminist discourses. Prior to the 1960s, the women’s pages of all three national daily newspa-

pers confined themselves to content that primarily centered on shopping, fashion, and cookery. 

One can argue that these women’s pages maintained a media presence for women, but it is 

equally arguable that such an approach was commercially driven, depriving women of a polit-

ical voice and relegating them to a house-bound citizenry.54 Critiquing such content in 1939, 

Anna Kelly of the Irish Press observed that female reporters were all too frequently assigned 

to cover “social events where the description of frocks and hats were considered essential to 

the readers’ happiness.” Kelly observed that this situation was “based on the assumption that 

                                                 
52 Michael Viney, “The dismal world of Daingean,” Irish Times, May 4, 1966, 12. 
53

 Report dated January 22, 1964, AB8/B/XXIII, 1.1.124, DDA. 
54

 Louise Ryan, Gender, Identity and the Irish Press 1922–37: Embodying the Nation (New York: Edwin Mel-

lin Press, 2002). For perspectives on women magazines see Caitríona Clear, Women’s Voices in Ireland: 

Women’s Magazines in the 1950s and 1960s (London: Bloomsbury, 2017).  



 

13 

women readers take no interest in general news, that they will read only news that has a femi-

nine appeal – a specialised appeal to the interests of their own sex.”55 However, the publication 

of Humanae Vitae in 1968 by Pope Paul VI, which rejected the findings of the Papal Commis-

sion on Birth Control and reaffirmed Church teaching on the issue, coincided with the arrival 

of a new generation of female journalists. Inspired by the publication of Betty Friedan’s The 

Feminist Mystique (1963), journalists such as Mary Maher, Maeve Binchy, Nell McCafferty, 

June Levine, Rosita Sweetman, Nuala Fennell, and Mary Kenny reinvented the various 

women’s pages of the national newspapers.  

At the Irish Times, the new “Women First” page drew on feminist discourses to critique 

the patriarchal nature of Irish society, examining such issues as the prohibition on divorce, the 

ban on contraception, martial celibacy, and the absence of equal pay.56 Significantly, it pub-

lished an assertion by an anonymous Catholic priest that Dublin’s Catholic Archbishop John 

Charles McQuaid was theologically incorrect in his assertion that the use of any contraception 

in any circumstance was morally wrong. The priest urged his ecclesiastical colleagues to accept 

that “there are circumstances, in cases of birth control, as in all other spheres of morality, which 

can lessen, and at times even remove, the guilt of those who break the law.” He concluded that 

such an understanding was “not a denial of the law, nor a refusal to inform one’s conscience 

as to what that objective moral law is, but simply a realisation that there is no such thing as an 

immoral act which is always morally sinful for everyone.”57  

At the Irish Press, the new “Women’s Press” page was led by Mary Kenny and pub-

lished articles such as a three-piece series of testimonies written by deserted wives, a provoc-

ative (for the time) quiz so that its readers could establish whether they were an “emancipated 

woman or sheltered lady,” and a frank interview with the feminist Eva Figes.58 In April 1970, 

the “Women’s Press” page profiled Senator Mary Robinson, who declared that “for many peo-

ple divorce and contraception are part of their civil rights.”59 The following September, Kenny 

                                                 
55 Anna Kelly, “Women in a newspaper office,” Irish Press, February 10, 1939, 8.  
56

 Anon., “Divorce and women’s rights in old Ireland,” Irish Times, June 13, 1968, 8; Mary Maher, “A short 

history of the pill in Ireland,” Irish Times, March 14, 1968, 11; Maire Mullarney, “Marital celibacy,” Irish 

Times August 1, 1968, 6; Mary Maher, “Equal pay: women are sick of nothing but promises,” September 12, 

1968, 6.  
57 Anon, “Contraception: the two basic problems,” Irish Times, December 15, 1970, 6. 
58 ‘Stephanie,’ “A deserted wife,” Irish Press, September 30 1969, 6; ‘Rosemary,’ “Deserted wives,” Irish 

Press, October 1, 1969, 6; ‘Ann,’ “Deserted wives,” Irish Press, October 2, 1969, 6; Mary Kenny, “Emanci-

pated woman or sheltered lady – which are you?,” Irish Press, July 6, 1970, 6; Rosita Sweetman, “Meeting Eva 

Figes,” Irish Press, October 29, 1970, 8. 
59 Mary Kenny, “The young Senator who’s fed up with parliament,” Irish Press, April 30, 1970, 8.  



 

14 

and her Irish Times counterpart, Maeve Binchy, addressed clerical students at the national sem-

inary in Maynooth. Binchy boldly told them that the day was gone when women were “going 

to take advice from celibate priests,” while Kenny condemned the legislation “which makes 

you a criminal if you want to plan your family.”60 In a later article, Kenny attacked the argu-

ments against the legalization of contraception law reform in relation to contraception, and 

concluded that Catholicism in Ireland was “in a pretty flabby condition if its rulings have to be 

enforce by coercive legislation by the state.”61  

The Irish Independent also sought to reinvent its women’s page, though as the socially 

conservative paper of middle-Ireland, there was a limit such reinvention. The new “Independ-

ent Woman” appeared in 1970 with a “peace plan for the sex war” and an article on “the lethal 

side of electric blankets.”62 In many ways, “Independent Woman” was caught in a bind: with 

its competitors blazing a trail on substantive women’s issues, it needed to make itself relevant. 

But, as the organ of conservative, Catholic Ireland, its readers objected when it tackled conten-

tious issues. For example, when Janet Martin criticized the government’s “downright refusal 

to look at the question of contraception” in an October 1970 column, a “regular reader” wrote 

to the paper to ask whether Martin was advocating that Ireland “follow England’s example 

[and] allow the sale of contraceptives . . . despite the fact we would be breaking God’s law by 

doing so?”63  

The advent of this new female-activist journalism and its specific focus on reforming 

the ban on contraception chimed with the discussion-led current affairs and novelty-led light 

entertainment formats of the new television service. In October 1970, Mary Maher, June Lev-

ine, and Mary Kenny appeared on RTÉ television’s Late Late Show and called for the estab-

lishment of “a liberation movement for women.”64 There followed the establishment of Irish 

Women’s Liberation Movement (IWLM) involving all the female journalists in a media-cen-

tric, publicly political campaign to reform family planning legislation. The release of the 

IWLM’s manifesto, Irish Women: Chains or Change, outlined its demands in relation to equal 

pay, equality before the law, equal education, an end to the ban on contraception, rights for 

deserted wives, unmarried mothers and widows, and housing rights. The manifesto led to an-

other appearance by the female journalists on The Late Late Show in March 1971. Later that 

                                                 
60 Tomas MacRuaire, “Presswomen speak at Maynooth,” Irish Press, September 26, 1970, 3. 
61 Mary Kenny, “The contraceptive laws: the facts not the fiction,” Irish Press, March 22, 1971, 6. 
62 Mary McCutchan, “Independent Woman,” Irish Independent, September 1, 1970, 7. 
63 Janet Martin, “The facts about women’s wrongs,” Irish Independent, October 15 1970, 8 and ‘Regular 

Reader’, “Letter: rights, not wrongs,” October 24, 1970, 7. 
64 Sheila Walsh and Noel Conway. “Press diary,” Irish Press, October 13, 1970, 10. 



 

15 

month, Dublin’s Catholic Archbishop John Charles McQuaid issued a pastoral letter describing 

the possible legalization of contraception as “an insult to our faith” and “a curse upon our 

country,” prompting many IWLM members to walk out of the masses where it was read and 

hold a protest outside the archbishop’s palace in Drumcondra.65 While Linda Connolly has 

observed that the IWLM emerged in an “erratic, disorganised and chaotic fashion in 1970–2,” 

its effectiveness lay in its media centricity.66 The key impact of the reinvented women’s pages 

was their role in prompting the establishment of the IWLM and in offering new feminist ways 

of thinking about issues such as contraception. The pages provided a platform for debate on 

the existing law, a mechanism for establishing social attitudes (through readers’ surveys) to-

wards legalization, and allowed for the articulation of personal experience in terms of how the 

ban on contraception impacted marital life, economic wellbeing, and physical and mental 

health. They also challenged political inertia on the issue and highlighted that the ecclesiastical 

ban was not as theologically watertight as some conservative forces would have the public 

believe. The pages forcibly placed these issues and the new way of analyzing them at the heart 

of the media and political agenda, refusing to let the issue revert into the obscurity it had pre-

viously enjoyed when it was discussed only in the context of Church teaching or literary cen-

sorship. More broadly, the pages altered the form and structure of women’s journalism. In 1979 

the national broadcaster initiated a radio show, “Women Today,” that continued the coverage 

of issues pioneered by the women’s pages.67 Such issues also found a ready home in the peri-

odicals that emerged onto the Irish media scene in the 1970s.  

 

Periodicals  

 

Referring to the emergence of a vibrant, independently-minded periodical sector in the 1970s, 

Malcolm Ballin noted that such journals “record the evidence of challenge and change, and 

their contents illustrate the complex and interwoven terms of the contemporary debate, which 

commanded for these periodicals a relatively small, but committed and growing audience.”68 

By a quirk of technology, these periodicals benefited from the demand for color advertising 

which the national newspapers, by virtue of their largescale investment in older printing 

                                                 
65 Anon., “Pastoral seen as challenge,” Irish Press, March 29, 1971, 1, 4. 
66 Linda Connolly, The Irish Women’s Movement: From Revolution to Devolution (Basingstoke: Palgrave, 

2002), 129. 
67 See Betty Purcell, Inside RTÉ: A Memoir (Dublin: New Island, 2014). 
68

 Malcolm Ballin, Irish Periodical Culture, 1937–1972: Genre in Ireland, Wales, and Scotland (Basingstoke: 

Palgrave Macmillan, 2008), 42. 



 

16 

presses, could not afford to offer. By sub-contracting their print runs to facilities that could 

print in color, these periodicals held a near monopoly on largescale color printing in the news-

paper and periodical market for a period of about ten years. As Ballin has noted, periodicals 

seek to “project an identity.” Three periodicals in particular—In Dublin (1976), Hot Press 

(1977), and Magill (1977)—served as identity sounding boards for the views of a generation 

that had grown up in post-protectionist Ireland, that had benefited from expanded secondary 

and tertiary education, that had been exposed to alternative worldviews on television and re-

constituted women’s pages, and that was coming of age in an Ireland that no longer recognized 

the “special position” of the Catholic Church.69  

Though launched initially as a listings magazine, In Dublin quickly evolved into a “fea-

tures” led publication. One of its first campaigns was to initiate a readers’ fund to help a Dublin 

theatre which had had its local government funding cut after it had hosted a visiting English 

theatre group, Gay Workshop.70 The papal visit of 1979 and 1983 referendum to insert a ban 

on abortion into the Irish constitution were also milestones in the magazine’s critical attitude 

towards what it viewed as the old order. An irreverent cover image of Pope John Paul II saw 

many newsagents refusing to stock the magazine, while in 1983 it published a special “Vote 

No” edition calling on its readers to reject the amendment.71 In a similar vein, Hot Press was 

launched “in the belief that there was an audience for a politically aware, counter-culturally 

inclined magazine [and that] the deference shown to the Roman Catholic Church in all areas 

of Irish life, including the media, was entirely inappropriate.”72 While oriented principally to-

wards coverage of the popular music industry, it also turned its “liberal spotlight on many of 

the country’s pressing social problems, such as drug abuse, sexual mores and the lot of the 

marginalised while questioning the institutions and shibboleths that governed social life.”73 

Oddly, for a youth-orientated magazine, it had a religious correspondent, Liam Fay, who cri-

                                                 
69 Ballin, Irish periodical culture, 2. The constitutional reference to the “special position” of the Catholic 

Church was removed in 1973 prior to Ireland’s entry to the EEC, now the EU. Among the most prominent jour-

nalists included in this categorization are Vincent Browne, Kate Holmquist, Gene Kerrigan, Declan Lynch, Fer-

dia MacAnna, Eamonn McCann, Nell McCafferty, Emily O’Reilly, Fintan O’Toole, Mary Raftery, Helen Shaw, 

Sam Smyth, Colm Tóibín, John Waters, and Padraig Yeates. 
70

 Anon., “Project Arts Fund,” In Dublin, April 17-30, 1987, 5. 
71 In Dublin, September 1979 and August1983. 
72 Hot Press editor Niall Stokes, quoted in Joe Breen, “Hot Press: a tilt at all those windmills,” in Periodicals 

and Journalism in Twentieth-Century Ireland, ed. Mark O’Brien and Felix M. Larkin (Dublin: Four Courts 

Press, 2014), 206–7. 
73 Joe Breen, “Hot Press,” 204 and 213.  



 

17 

tiqued the more unusual beliefs and practices of clergy and faithful. The writers of the irrever-

ent 1990’s sitcom Fr Ted, Graham Lenihan and Arthur Matthews, also first met while working 

for Hot Press.  

The third periodical, Magill, was launched by Vincent Browne. Browne identified the 

enforcement of “accountability on the part not just of public bodies but on the part of all insti-

tutions of power in society” as a key element that informed the magazine’s journalism.74 Thus, 

the Catholic Church became just another institution to be examined objectively. With cover 

headlines such as “The Battle for the Diocese of Dublin,” Magill reported the candidates for 

the vacant archbishopric of Dublin as it would have reported the leadership contest of a political 

party.75 It also lay bare the activities of lay-religious groups through in-depth features such as 

“Abortion – blackmail and backlash” (July 1982), “The secrets of Opus Dei” (May 1983), and 

“The secret world of the anti-divorce lobby” (May 1986).76 All three magazines had a cross-

fertilization of personnel from the new generation of journalists. Looking back at his involve-

ment in the three magazines, journalist John Waters noted that “together they amounted to an 

Irish counter-culture” that helped the new generation to rebel “against the orthodoxy of the 

Ireland into which they were born, and against the orthodoxies of those who could see only 

one direction in which it could go.”77  

As the 1980s unfolded, this journalistic counter-culture was incorporated into main-

stream journalism—a move that heralded something of a generational clash. On the one hand 

stood the Church, which propagated what it believed to be eternal and unchanging truth and 

which was populated by a generation of clerics who had never had to account for their public 

or private behavior or utterances. On the other stood a generation of journalists that believed 

in social change and public accountability from those in political, economic, and ecclesiastical 

power. This cultural clash was obvious to newspaper editors and clerics alike. Addressing re-

porters prior to the visit of Pope John Paul II to Ireland in 1979, Irish Times editor Douglas 

Gageby warned them that he did not want any “fashionable liberals sneering at the Pope.”78 

Two years later, a bishop expressed disquiet at how journalists were increasingly likely to view 

Church spokesmen as “handing out propaganda,” with the journalist seeing their task “as that 

                                                 
74 Vincent Browne, “Editorial,” Magill, January 1985: 13.  
75 Olivia O’Leary, “The legacy of Dermot O’Leary’” Magill, June 1984: 10–19. 
76 Pat Brennan, “Abortion – backlash and blackmail,” Magill, July 1982: 14–24; Maurice Roche, “The secrets of 

Opus Dei,” May 1983: 16–36; Emily O’Reilly, “The secret world of the anti-divorce lobby,” May 1986: 8–14. 
77 John Waters, Race of Angels: The Genesis of U2 (London: Fourth Estate, 1994), 102–3. 
78 Olive O’Leary, “Mr Gageby’s Republic,” in Andrew Whittaker, Bright Brilliant Days: Douglas Gageby and 

the Irish Times (Dublin: A&A Farmar, 2006), 47. 



 

18 

of brining a note of ‘objectivity’ into the proceedings.”79 Amid the contentious referendum to 

insert a ban on abortion into the Irish constitution in 1983, another bishop criticized the manner 

by which certain topics that “exercised the greatest minds for centuries” were now “regarded 

as suitable topics for chat shows on radio and TV, in which speakers of little or no qualifications 

parade with confidence the most varying and contradictory opinions.”80 Throughout the 1980s, 

the Church had to contend with alternative views to its own being, articulated in relation to 

issues such as the sacking of teacher Eileen Flynn (1982), the eighth amendment (1983), family 

planning legislation (1985), and a referendum on divorce (1986). By this time, many of the 

generation of journalists who had begun their careers at In Dublin, Hot Press, and Magill had 

migrated to national newspapers, treating Church pronouncements on any issue as just one side 

of a wider discussion that Irish society needed to engage in.81  

 

Discussion and Conclusion  

 

While the scandal reportage of the 1990s significantly changed the Church–media relationship 

in Ireland, it is clear that, post-1960s, the relationship entered a state of flux as a number of 

news media-related phenomena—the establishment of a national television service; “outsider” 

journalism; new, mediated discourses that challenged Church teaching; and the emergence of 

a vibrant, independently-minded periodical sector—altered the manner in which news journal-

ism related to the Church. Such developments considerably changed the pattern of the relation-

ship that characterized the first few decades of the state’s existence, arguably setting the stage 

for the tumultuous revelations of the 1990s. When those scandals emerged from the early 1990s 

onward, they did so in a media-sphere that had gradually moved away from a policy of auto-

matic deference to a view of the Church as just another institution worthy of journalistic scru-

tiny and public accountability.  

Today, Church-journalism relations in Ireland remain strained. As Tom Inglis has 

noted, the Church’s claim to divine truth is very much at odds with a world awash with com-

peting worldviews—not just in news media but in social media that have saturated contempo-

rary communication channels with content “based on self-expression, pleasure, entertainment, 

                                                 
79

 Brendan Comiskey, “Should Christians always lose?”  Irish Broadcasting Review 12 (1981): 10.  
80 Fintan O’Toole, “Church values versus search for truth,” Irish Times, February 21, 1991, 10. 
81 For more on the Flynn case, see Mary Holland, “Why the Flynn case is so important,” Irish Times, March 13, 

1985, 8. For more on the divorce referendum, see Emily O’Reilly, “The secret world of the anti-divorce lobby,” 

Magill, May 1986: 8–14 and Gene Kerrigan, “After the referendum,” in Magill, July 1986: 10–13. 



 

19 

consumption, debate, discussion, and controversy.” 82 News media have also erred: on at least 

two occasions, news outlets leveled false allegations against religious personnel. In 1999 the 

Sunday World falsely reported that a nun in charge of a child-care center “was part of a reli-

gious-based paedophile ring.” It later apologized and paid £175,000 in damages.83 In 2011 

RTÉ’s television documentary “Mission to Prey” falsely alleged that a priest had impregnated 

a girl while serving as a missionary in Africa. The station was subsequently fined €200,000 by 

the Broadcasting Authority of Ireland, which noted that “there was a significant failure of edi-

torial and managerial controls within RTÉ.”84 The station also paid a substantial defamation 

award to the priest concerned.  

What the future holds for Church–media relations in Ireland is unclear. As one com-

mentator has noted, the Church “has failed to evolve a pastoral strategy and language that res-

onates with the contemporary experience of the new Ireland.” The Church needs to “purge 

itself of nostalgia for a world that has gone [and] accept that it cannot expect special treatment 

from the media.”85 Concurring with this view, the Catholic Archbishop of Dublin, Diarmuid 

Martin, noted how “one of the great challenges the Irish Catholic Church still has to face is that 

of strong remnants of inherited clericalism. The days of the dominant or at times domineering 

role of clergy within what people call the ‘institutional Church’ have changed, but part of the 

culture still remains and from time to time reappears in new forms.”86 Such views, however, 

seem to be in the minority within the Irish hierarchy. In a 2016 address, one senior prelate 

declared that Ireland “through its political and media establishments, seems determined to 

eliminate the engagement of the Catholic Church in the public sphere.” He asserted that people 

“in these systems have developed a gratuitous cynicism” towards the Church and “desire its 

destruction, believing that it stands between the people and Ireland becoming a progressive 

society.”87 In response, a former newspaper editor noted that “the old deference is gone. The 

invocation of a higher spiritual authority doesn’t reduce commentators to silence.”88 Diarmuid 

Martin has noted that the “opposite assumptions” model within Church–media relations per-

sists, with “Catholic punditry [being] as ideological as the analogous secular punditry of the 

                                                 
82 Inglis, Moral Monopoly, 238.  
83 Paul Williams, “Rape nun’s abuse pact with Smyth,” Sunday World, July 11, 1999, 1, 6. 
84 Broadcasting Authority of Ireland: “Statement of Findings on Mission to Prey” (2012), 5.  
85 Hegarty, “The Church and the Media,” 78. 
86 Diarmuid Martin, “Catholic Ireland: Past and Present,” The Furrow 64, no. 4 (2013): 327. 
87

 Justine McCarthy, “Under attack,” Sunday Times,  June 5, 2016, 15. 
88

 Conor Brady, “Catholic Church has to open its eyes to the past to see its way forward,” Sunday Times, June 5, 

2016, 20. 



 

20 

other side.” “Mature dialogue” remains conspicuous by its absence.89 As the state moves to 

consider the introduction of assisted dying, mature dialogue is needed now more than ever.90  

                                                 
89 Martin, “Catholic Ireland,” 328. 
90 In October 2020, the Irish Parliament passed the first stage of the Dying with Dignity Bill 2020 which pro-

vides for “assistance in achieving a dignified and peaceful end of life to qualifying persons.” 


